- Project Runeberg -  Aand og Natur : tre Samtaler /
50

(1893) [MARC] Author: George Berkeley Translator: Carl Nærup With: John Mourly Vold
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anden Samtale

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 3° —

ser alle Ting i Gud? Om jeg ikke tager meget feil, saa er
den Mening, du hævder, noget i den Retning.

Fil. Faa Mennesker tænker, men alle vil have
Meninger, derfor er Menneskenes Meninger forvirrede og
overfladiske. Det er ikke det ringeste underligt i, at de mest
modsatte Lærdomme blandes sammen af Folk, der ikke
studerer dem nøie. Det skulde derfor ikke undre mig, om
der gaves dem, der troede, at jeg var inde paa Malebranches
sværmeriske Tro, skjønt jeg i Virkeligheden er langt borte
fra den. Han bygger sit System paa de mest abstrakte,
almindelige Forestillinger, som jeg fuldstændig forkaster.
Han tror paa en absolut ydre Verden, som jeg benægter.
Han hævder, at vore Sanser skuffer os, og at de ikke kan
opfatte de rumlige Væseners virkelige Natur eller sande
Former, medens jeg mener akkurat det modsatte. Der er
altsaa ingen Filosofi, der staar i en saa uforsonlig
Modsætning til min som hans. Naturligvis er jeg fuldstændig
enig i, hvad den hellige Skrift siger: at i Gud lever,
røres og er vi. Men at vi ser Tingene i ham paa
den Maade, som jeg ovenfor har fremstillet det, er jeg
langt fra at tro. Hør her i Korthed min Mening. Det
er aabenbart, at de Ting, jeg opfatter, er mine egne
Forestillinger, og at ingen Forestilling kan findes udenfor
Bevidstheden. Og ikke mindre klart er det, at disse
Forestillinger eller af mig opfattede Ting, enten selv eller i Form
af oprindelige Typer’), existerer uafhængig af min
Bevidsthed, siden jeg ved med mig selv, at jeg ikke er
Ophavsmand til dem, idet det ligger over min Evne efter eget
Forgodtbefindende at fastslaa, hvilke særegne Indtryk jeg
skal modtage, naar jeg aabner mine Øine eller Øren. De
maa derfor findes i en anden Aand, efter hvis Bud de
opstaar hos mig2). De Ting, siger jeg, der umiddelbart
opfattes, er Forestillinger eller Sanseindtryk, kald dem, hvad du
vil. Men hvordan kan nogen Forestilling eller noget
Sanseindtryk findes hos eller skabes af et andet Væsen end en

’) Han paastaar ikke, at vore individuelle Forestillinger har en
Tilværelse uafhængig af hvilkensomhelst, ia endog af selve Subjektets
Bevidsthed. De kan godt være bare Tegn paa et ydre og
uafhængigt Væsen eller en ydre og uafhængig Magt — i andre
Bevidstheder og i den allerhøieste Bevidsthed.

*) Sml. Principles of Human Knowledge, seet. 29—33.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Mar 30 22:22:57 2017 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/andnatur/0060.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free