- Project Runeberg -  Aand og Natur : tre Samtaler /
51

(1893) [MARC] Author: George Berkeley Translator: Carl Nærup With: John Mourly Vold
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anden Samtale

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 5i —

Aand eller Sjæl (mind or spirit)? Det maa siges at være
ufatteligt*), og at hævde det ufattelige er Vrøvl, ikke sandt?

Hyl. Ganske vist.

Fil. Men derimod er det meget let forstaaeligt, at
disse Forestillinger findes hos og udvikles af en Aand; thi
det er ikke mere, end hvad jeg hver Dag erfarer paa mig
selv, naar jeg modtager utallige Forestillinger og gjennem
en Viljesakt omdanner en hel Del af dem, saa de bliver
levende for min Fantasi. Imidlertid maa jeg dog tilstaa,
at disse Fantasibilleder ikke er fuldt saa klare, kraftige,
levende og varige som de Forestillinger, vi modtager
gjennem vore Sanser — hvilke sidste kaldes virkelige Ting. Af
alt dette drager jeg den Slutning, at der er en Aand, der
hvert Øieblik indskyder i mig alle de Sanseindtryk, jeg
modtager. Og af den Forskelligartethed, Orden og Klarhed,
der hersker mellem dem, slutter jeg, at deres Ophavsmand
maa være vis, mægtig og god over al Beskrivelse’2’). Mærk
vel, hvad jeg siger, jeg mener ikke, at jeg ser Tingene, idet
jeg opfatter det, der i Guds erkjendelige (intelligible) Natur
er Forestillingernes Grund. Denne Grund forstaar jeg ikke,
men jeg paastaar, at de Ting, der opfattes af mig,
forstaaes af en uendelig Aand, gjennem hvis Vilje de
frembringes. Og er ikke dette fuldkommen indlysende? Ligger der
noget mere i det, end hvad en Smule Iagttagelse af det,
der foregaar i vort eget Sind, ikke alene sætter os istand
til at forstaa, men ogsaa tvinger os til at erkjende.

Hyl. Jeg tror, jeg forstaar dig saa temmelig godt og
indrømmer, at det Bevis, du giver for Guds Tilværelse,
synes mig ikke mindre slaaende end overraskende. Men
indrømmet, at Gud er den høieste og almindelige Aarsag
til alle Ting, kunde der saa ikke være endnu en tredie
Klasse af aandelige Væsener ved Siden af Ideer og Aander?
Kan vi ikke finde Plads til en underordnet og begrænset
Aarsag til vore Forestillinger? Kort sagt, kan der ikke for
alt det findes Materie?

Fil. Hvor ofte skal jeg gjentage den samme Ting?
Du vil ikke lade de umiddelbart opfattede Ting existere
nogetsteds udenfor Bevidstheden; men ingenting iagttages
gjennem Sanserne, uden at det opfattes umiddelbart, følgelig

’) Sml. Principles of Human Knowledge, seet. 3—24.

2) Sml. Principles of Human Knowledge, seet. 30.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Mar 30 22:22:57 2017 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/andnatur/0061.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free