- Project Runeberg -  Aand og Natur : tre Samtaler /
75

(1893) [MARC] Author: George Berkeley Translator: Carl Nærup With: John Mourly Vold
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredie Samtale

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

uafhængig af den eller den enkelte Persons Bevidsthed, men
hvorvidt de har en absolut Tilværelse udenfor Guds og
enhver Aands Bevidsthed. Dette har rigtignok en Del
Hedninger og Filosofer paastaaet, men den, der har de
Meninger om Guddommen, som den hellige Skrift forkynder, vil
tænke noget andet.

Hyl. Men hvad er der da ifølge dine Grundsætninger
for en Forskjel mellem de virkelige Ting og Fantasiens
Skræmmebilleder eller en Drøms Syner — naar de
allesammen blot har sin Tilværelse i Bevidstheden?x)

Fil. De Forestillinger, som fødes i Fantasien, er matte
og utydelige, og tillige staar de helt igjennem under Viljens
Herredømme. Men de Forestillinger, som modtages gjennem
Sanserne, det vil sige de virkelige Ting, er livligere og
tydeligere, og da de meddeles os af en Aand udenfor os,
er de ikke saa afhængige af vor Vilje. Der er derfor ingen
Fare for, at de første skal kunne sammenblandes med de
sidste, og ligesaa liden Fare er der for Sammenblanding
med Drømmesyner, der er taagede og forvirrede og kommer
og gaar uden Orden og Sammenhæng. Og selv om de nu
var aldrig saa levende og naturlige, saa kan vi, da de ikke
staar i nogen Forbindelse med hele vort foregaaende Liv,
let skjelnes fra alle Virkelighedens Ting. Hvilken Maade
du end vælger til at skjelne mellem Virkelighed og Fantasi,
saa vil den aabenbart ogsaa kunne anvendes til min Fordel.
Jeg antager jo, der maa være en sanselig iagttagelig Forskjel,
og jeg agter ikke at tage fra dig noget af det, du opfatter
gjennem Sanserne.

Hyl. Men alligevel er det din Mening, Filonous, at
det eneste i Verden er Aander og Forestillinger. Og du
maa fornuftigvis indrømme, at dette høres svært rart ud.

Fil. Jeg erkjender, at Ordet Forestilling (idea), der
ikke i Almindelighed benyttes i Betydningen af Ting, kanske
ikke er saa heldigt. Jeg brugte Ordet, fordi det antages at
udtrykke et nødvendigt Forhold til en Bevidsthed, og det
bruges jo nu almindelig af Filosoferne til at betegne de
umiddelbart gjennem Sanserne opfattede Ting (immediate
objects of the understanding). Men hvor underlig denne
Sætning end kan lyde udtrykt i Ord, saa er der dog
igrunden intetsomhelst stødende og urimeligt i selve Meningen,

l) Sml. Principles of Human Knowledge, 29—41.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andnatur/0085.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free