- Project Runeberg -  Aand og Natur : tre Samtaler /
76

(1893) [MARC] Author: George Berkeley Translator: Carl Nærup With: John Mourly Vold
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredie Samtale

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

- 76 -

der nemlig blot siger, at der er to Slags Ting, sansende og
sansede, eller at hver ikke-tænkende Ting med Nødvendighed
og ifølge sin Natur maa opfattes af en eller anden
Bevidsthed, enten en endelig Bevidsthed eller Guds uendelige
Bevidsthed, hvori vi lever, røres og er. Er dette saa
besynderligt som at sige, at de sanselige Egenskaber
ikke bor i Tingene, eller at vi ikke kan være vis paa
Tingenes Tilværelse eller vide noget om deres virkelige Natur
— skjønt vi baade ser, føler og fornemmer dem gjennem
alle vore Sanser?

Hyl. Og maa vi ikke som en Følge heraf tro, at der
ingen fysiske eller legemlige Aarsager findes, men at en
Aand er den umiddelbare Aarsag til alle Naturens
Foreteelser? Kan nogenting høres mere forunderligt ud end
dette ?

Fil. Jo, det er uendelig mere urimeligt at sige, at en
Ting virker paa Bevidstheden, og at en
fornemmelsesløs-Ting er Aarsag til vore Fornemmelser; thi da tages intet
Hensyn til den gamle, kjendte Grundsætning: intet Væsen
kan meddele et andet, hvad det ikke har selv. Forresten er
dette, som af en eller anden Grund forekommer dig saa
urimeligt, ikke andet, end hvad Den hellige Skrift siger paa
hundrede Steder. Der fremstilles Gud som det eneste direkte
Ophav til hele den Verden, enkelte Hedninger og Filosofer
pleier at udlede af Naturen, Materien, Skjæbnen eller et
lignende ikke-tænkende Princip. Dette er noget, som er
saa ofte og stadig gjentaget i de hellige Skrifter, at jeg ikke
behøver at citere.

Hyl. Du er ikke opmærksom paa, at du ved at gjøre
Gud til det umiddelbare Ophav til alle Foreteelser i Naturen
ogsaa lægger Skylden over paa ham for Mord, Helligbrøde,
Hor og lignende afskyelige Synder.

Fil. Som Svar derpaa skal jeg først bemærke, at
Synden bliver den samme, enten man begaar en Handling med
eller uden Redskaber. Hvis du derfor antager, at Gud
udfører sine Handlinger ved Hjælp af noget, der kaldes
Materie, gjør du ham lige meget til Syndens Ophav, som
jeg, der anser ham for den virkende Kraft i alt det, der
almindelig kaldes Naturens Værk. Fremdeles vil jeg sige,
at Synd eller moralsk Slethed ikke bestaar i den ydre, grove
Handling, men i den indre Viljens Afvigelse fra Fornuftens
og Religionens Love. Thi vi ved jo, at det at dræbe en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Mar 30 22:22:57 2017 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/andnatur/0086.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free