- Project Runeberg -  Aand og Natur : tre Samtaler /
87

(1893) [MARC] Author: George Berkeley Translator: Carl Nærup With: John Mourly Vold
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredie Samtale

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

- 8y -

som den, vi føler’), og heller ikke er den Ting, vi betragter
gjennem Mikroskopet, den samme som den, vi ser med det
blotte Øie2). Men hvis enhver liden Afvigelse fra Regelen
var nok til deraf at danne en ny Art eller et nyt Individ,
vilde den uendelige Masse Navne, som da blev nødvendige,
fremkalde Forvirring og gjøre Sproget umuligt. For at
undgaa denne og andre Vanskeligheder, der ved lidt Eftertanke
er indlysende nok, forbinder man flere Forestillinger, som
opfattes gjennem de forskjellige Sanser eller gjennem den
samme Sans til forskjellige Tider eller under forskjellige
Omstændigheder, men som alligevel har en vis Sammenhæng
i Tid eller Rum (co-existence or succession); og alt dette
samles under et Navn og betragtes som en Ting. Deraf
følger, at naar jeg med de andre Sanser gransker en Ting,
jeg har set, er det ikke for bedre at forstaa det, jeg havde
opfattet gjennem Synet, — det, der er Objekt for den ene
Sans, er nemlig ikke det, de andre Sanser opfatter. Og
naar jeg ser gjennem et Mikroskop, er det ikke for klarere
at se det, jeg allerede har opfattet med mine blotte Øine;
thi den Gjenstand, der viser sig for mit Blik under Glasset,
er aldeles forskjellig fra den, jeg først saa. Men i begge
Tilfælde er det udelukkende min Hensigt at lære at kjende
■de Forestillinger, der er sammenknyttede; og jo mere en
Mand ved om Forestillingernes indbyrdes Sammenhæng og
Slægtskab (the connexion of ideas), jo mere siges han at
vide om Tingenes Natur. Og sæt endog, at vore
Forestillinger var foranderlige, at vore Sanser ikke under alle
Omstændigheder modtog Indtryk af de samme Fænomener,
saa følger ikke deraf, at vi ikke kan stole paa Sansernes
Udsagn, at de forskjellige Sansers Vidnesbyrd er indbyrdes
modstridende eller ikke lader sig bringe i Overensstemmelse
med det, vi ellers ved, med Undtagelse kanske af dit
forudfattede Begreb om (jeg ved ikke hvilken) eneste, uforandrede,
uiagttagelige, virkelige Natur: hvilken Fordom synes at have
sin Grund i manglende Forstaaelse af det menneskelige
Sprog, der taler om flere indbyrdes forskjellige Forestillinger,
som af Bevidstheden opfattes som en Ting. Der er nemlig
faktisk Grund til at tro, at en hel Del af Filosofernes vild-

*) Sml. New Theory of Vision, seet. 49 og Theoiy of Vision Vindi-

cated, seet. 9, 10, 15 og ff.

2) Snil. New Theory of Vision, seet. 84—86.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Mar 30 22:22:57 2017 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/andnatur/0097.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free