- Project Runeberg -  Aand og Natur : tre Samtaler /
88

(1893) [MARC] Author: George Berkeley Translator: Carl Nærup With: John Mourly Vold
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredie Samtale

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 88 —

farende Paafund skyldes den samme oprindelige Feil: at de
begyndte at bygge sine Systemer, ikke saameget med
Begreber, som med Ord, der dannedes af Mængden
udelukkende med Hensyn paa det praktiske Livs Fordringer tif
Bekvemmelighed og Hurtighed og uden Tanke paa Filosofien1).

Hyl- Jeg tror, jeg forstaar, hvad du mener. •

Fil. Det er din Mening, at de Forestillinger, vi
modtager gjennem Sanserne, ikke er virkelige Ting, men Billeder
eller Aftryk af de virkelige Ting. Vor Viden er altsaa kun
forsaavidt overensstemmende med Virkeligheden, som vore
Forestillinger er sande Billeder af Tingene. Men da disse
antagne ydre Grundformer (originals) i sig selv er ukjendte,
er det umuligt at vide, hvor meget vore Forestillinger ligner
dem, eller om de idetheletaget ligner dem2). Vi kan derfor
ikke være vis paa, at vi har nogen virkelig Viden. Og da
videre vore Forestillinger stadig skifter, uden at der sker
nogen Forandring med de antagne, virkelige Ting, følger
med Nødvendighed deraf, at alle ikke kan være tro Billeder
af Tingene: er nogle det, saa er andre det ikke, og det er
umuligt at skjelne de første fra de sidste. Og dette gjør
alt endnu usikrere. Desuden kan vi ikke, naar vi betænker
Sagen, forstaa, at en Forestilling eller noget, der ligner en
Forestilling, kan have en absolut Tilværelse udenfor
Bevidstheden, og heller ikke efter din Mening, hvordan der skulde
kunne findes nogen virkelig Ting i Naturen3). Resultatet
af alt dette er, at vi synker ned i den mest haabløse,
fortvilede Skepticisme. Lad mig nu faa Lov at spørge dig,
om ikke for det første al denne Skepticisme kommer af,
at du har lagt Forestillingerne ind i visse absolute
ikke-sansede Substanser, som deres ydre Grundformer?4) For
det andet vilde jeg gjerne vide, om det er gjennem Sanserne
eller Fornuften5), du har lært, at disse ukjendte Grundformer
af Tingene er til? Og hvis du ikke ved noget derom, er
det da ikke meningsløst at tro paa, at der gives slige
Grundformer? For det tredje, om du, naar du undersøger
Sagen nøie, finder, at det giver nogen tydelig eller
forstaaelig Mening at tale om en ubevidst Substanses absolute

l) Sml. Principles of Human Knowledge, Introduction, seet. 23—25.

s) Sml. ibid., seet. 8—10, 86, 87.

3) Sml. ibid., seet. 6.

4) Sml. ibid., seet. 87—90

5) Sml. ibid., seet. 18.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Mar 30 22:22:57 2017 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/andnatur/0098.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free