- Project Runeberg -  Aand og Natur : tre Samtaler /
91

(1893) [MARC] Author: George Berkeley Translator: Carl Nærup With: John Mourly Vold
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredie Samtale

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 9i —

• \ ■• ■ C": -.’-<■’

saa videre, at-enten Materien er til eller ikke, saa bliver
det hele ganske som før. Thi Materialisterne erkjender. selv,
at det, vi umiddelbart opfatter gjennem vore Sanser, -er vore
Forestillinger. Din Indvending, at to ikke ser den samme
Ting, kan med lige stor Føie anvendes mod Materialisterne
som mod mig.

Hyl. Ja, Filonous, men de antager en ydre oprindelig
Grundform (archetype), og da de henfører alle sine
Forestillinger til denne, kan de med Sandhed sige om sig selv,
at de sanser den samme Ting.

Fil. Godt, men — for ikke at tale om, at du har
opgivet disse Grundformer, forresten kan du jo ogsaa ifølge
min Teori antage en ydre Grundform — saa mener jeg
med ydre, at den er udenfor din Bevidsthed; derimod maa
den antages at findes i den Bevidsthed, der omfatter alle
Ting —, og da tilfredsstiller den jo alle Fordringer til
Identitet fuldstændig lige godt, som om den var udenfor
en Bevidsthed. Og jeg er vis paa, du selv maa indrømme,
den er ligesaa forstaaelig.

Hyl. Du har virkelig klarligen overbevist mig om,
enten at der ikke er nogen Vanskelighed paa dette Punkt,
eller saa er Vanskeligheden fælles for begge Anskuelser.

Fil. Men hvad der med samme Føie kan anføres mod
to modsatte Meninger, er ikke noget Bevis mod nogen af dem.

Hyl. Det skal jeg villig erkjende. Men naar jeg
ret-betænker det væsentlige i det, du anfører mod Skepticismen,
reducerer det sig til følgende: vi er vis paa, vi virkelig ser,
hører, føler, kort sagt, at vi modtager sanselige Indtryk.

Fil. Og hvad mere behøver vi? Jeg ser dette Kirsebær,
smager og føler det; og jeg er vis paa, at noget, som ikke
■er til, ikke kan sees, føles eller smages. Dette Kirsebær er
altsaa virkeligt. Tager du bort den Fornemmelse, du har af
noget blødt, fugtigt, lædskende syrligt og rødt, saa har du
dermed taget bort hele Kirsebærret. Da det ikke er noget
for sig, skilt fra de Sanseindtryk, det vækker tillive, er et
Kirsebær et Komplex af Forestillinger, opfattede gjennem
de forskjellige Sanser; og disse Forestillinger forenes til en
Ting (eller gives et Navn) af vor Tanke, naar det viser sig,
at de altid er forenede. Hver Gang Ganen opfatter en vis Smag,
modtager Øiet Indtryk af den røde Farve, og gjennem
Følesansen fornemmes det som rundt, blødt o. s. v. Naar jeg
altsaa modtager visse forskjellige Syns-, Følelses- og Smags-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andnatur/0101.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free