- Project Runeberg -  Aand og Natur : tre Samtaler /
97

(1893) [MARC] Author: George Berkeley Translator: Carl Nærup With: John Mourly Vold
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredie Samtale

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 97 —

til at forkaste den. Er det for at tilfredsstille en øieblikkelig
Lyst til at spotte det hele og gjøre alt meningsløst og
ubegribeligt, du kommer med dette? Thi jeg er vis paa, du
ikke kan sige, det sker til Guds Forherligelse; for selv om
vi indrømmer, at det er muligt og forstaaeligt, at den
materielle Verden kan have absolut Tilværelse udenfor Guds
saavelsom udenfor alle skabte Aanders Bevidsthed, hvordan
skulde saa det kunne tjene til at sætte Guds Storhed eller
Alvidenhed i et bedre Lys, eller tydeliggjøre alle Tings
nødvendige og umiddelbare Afhængighed af ham? Maatte
det ikke heller synes at berøve ham noget af dette?

Hyl. Hvad siger du, Filonous? er det ikke klart,
at Guds Bud, at Tingene skulde træde frem for vore
Sanser, enten er blevet udtalt fra Evighed af, eller at han
paa en vis Tid begyndte at ville, hvad han før faktisk ikke
havde villet, men blot havt til Hensigt at ville? I første
Tilfælde har der ikke kunnet finde Sted nogen Skabelse
eller Begyndelse paa de endelige Tings Tilværelse. I sidste
maa vi erkjende, at der er faldt Gud noget nyt ind, hvad
der vil sige en Slags Forandring, og al Forandring tyder
paa en Ufuldkommenhed.

Fil. Overvei vel, hvad du siger, Hylas. Er det
ikke aabenbart, at denne Indvending i lige høi Grad
rammer Skabelsen i enhver Betydning af Ordet, ja, at den
rammer enhver Handling af Guddommen, der kan opdages
med naturlige Hjælpemidler? Vi kan ikke forstaa nogen
Handling uden som udført i Tiden og havende en
Begyndelse. Gud er et Væsen af uendelig og ubegrænset
Fuldkommenhed; hans Natur er altsaa uforstaaelig for endelige
Aander. Man kan derfor ikke vente, at noget Menneske,
enten han nu er Materialist eller Immaterialist, skulde have
fuldkommen rigtige Begreber om Gud, hans Egenskaber,
Maal og Midler. Og naar du vil søge at bekjæmpe mig,
saa maa du ikke tage dine Indvendinger fra vor ufuldkomne
Opfatning af den guddommelige Natur — thi den er
uundgaaelig det samme, hvilken Teori man hylder, men fra min
Benægtelse af Materien, hvorom der ikke er et Ord direkte
eller indirekte i det, du nu har anført.

Hyl. Jeg maa erkjende, at de Vanskeligheder, du har
at klare, blot er saadanne, som har sin Grund i Materiens
Ikketilværelse og følger af den Hypotese. Forsaavidt har
du fuldstændig Ret, men jeg kan paa ingen Maade faa mig

Aand og Natur. 7

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Mar 30 22:22:57 2017 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/andnatur/0107.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free