- Project Runeberg -  Aand og Natur : tre Samtaler /
100

(1893) [MARC] Author: George Berkeley Translator: Carl Nærup With: John Mourly Vold
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredie Samtale

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

- IOO —

lyst har tilstaaet, at du ikke kunde forstaa det endsige
forklare noget med det. Men sæt nu, vi indrømmer Materiens
Existens og tilstaar, at Begrebet absolut Tilværelse er klart
som Dagen, maa jeg saa spørge, om Skabelsen bliver mere
trolig derfor? Har ikke tvertimod dette Begreb til alle
Tider forsynet Ateister og vantro med de mest overbevisende
Grunde mod en Skabelse? At en materiel Substans, der
har absolut Tilværelse udenfor tænkende Væseners
Bevidsthed, skulde være blevet frembragt af intet paa det blotte
Bud af en Aand, er blevet anset for saa stridende mod al
Fornuft og saa umuligt og meningsløst, at ikke alene de
mest berømte af de gamle, men ogsaa forskjellige nyere
kristne Filosofer har anseet Materien for lige evig og
oprindelig som Gud. Læg dette sammen og sig saa, om
Materialismen gjør Folk tilbøielige til at tro paa, at Tingene
er skabte eller ikke.

Hyl. Jeg skal indrømme, Filonous, at jeg ikke har
nogen Tro derpaa. Dette med Skabelsen er den sidste
Modgrund, jeg kan tænke mig, og jeg maa indrømme, den
er blevet lige godt gjendrevet som alle de andre. Der er
nu ikke andet tilbage end en vis uforklarlig Uvilje, der
endnu sidder i mig, mod dine Meninger.

Fil. Naar en Mand, uden at han ved hvorfor, stirrer
sig blind paa en Side af en Sag, tror du da, at det kan
være noget andet end en Følge af Fordom, der aldrig
undlader at følge gamle indgroede Meninger? I den
Henseende har unægtelig Troen paa Materien meget forud for
den modsatte Mening hos Folk, der har nydt en lærd
Opdragelse.

Hyl. Det forholder sig vistnok saa, som du siger.

Fil. Lad mig derfor som en Modvægt mod disse
Fordomme faa Lov at fremholde de store Fordele, der følger
af Troen paa Immaterialismen saavel for Religionen som
den menneskelige Videnskab. Er det ikke S 2L&J cit Guds
Tilværelse og Sjælens Udødelighed, disse to store
Hovedpunkter i vor Tro, er bevist paa den klareste og mest
indlysende Maade? Og naar jeg siger Guds Tilværelse, mener
jeg ikke en hemmelighedsfuld almindelig Aarsag, som vi
ikke har noget Begreb om, men Gud i Ordets strengeste
og alleregentligste Forstand, et Væsen, hvis aandelige
Egenskaber, Allestedsnærværelse, Styrelse og Opholdelse,
Alvidenhed, Almagt og Godhed er ligesaa iøinefaldende som de

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Mar 30 22:22:57 2017 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/andnatur/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free