- Project Runeberg -  Aand og Natur : tre Samtaler /
101

(1893) [MARC] Author: George Berkeley Translator: Carl Nærup With: John Mourly Vold
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredie Samtale

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sanselige Tings Tilværelse, hvorpaa der — til Trods for
alle Skeptikeres spidsfindige Paafund og affekterte
Dybsindighed — ikke er større Grund til at tvile end paa vor
egen Tilværelse. Saa har vi Videnskaben: hvilke
Vanskeligheder, Dunkelheder og Modsigelser har ikke Troen paa
Materiens Existens ført Menneskene ind i! Paastaar de ikke
— jeg skal for Øieblikket forbigaa de utallige
Stridsspørgsmaal angaaende dens Udstrækning, Kontinuitet, Ensartethed,
Tyngde, Delelighed o. s. v. —, at de kan forklare alt ved
Legemer, som virker paa hverandre ifølge Bevægelsens Love?
Og saa er de ikke istand til at forstaa, hvordan et Legeme
kan sætte çt andet i Bevægelse. Men sæt nu, vi
indrømmer, at det ikke er vanskeligt at forene Begrebet om en
træg Materie med Aarsag eller forstaa, hvorledes en
Egenskab kan gaa over fra et Legeme til et andet, har de da
kanske med alle sine forvredne Tanker og forbusende
Hypoteser drevet det til at frembringe paa mekanisk Vei et
Dyreeller Plantelegeme? Kan de ved Hjælp af Lovene for
Bevægelsen forklare Lyd, Smag, Lugt, Farver eller Naturens
Regelbundethed? Har de med sine mekaniske Love kunnet
forklare, hvordan selv de mindste Dele af Verden er
nøiagtig afpassede og indrettede i Overensstemmelse med alt
andet? Men naar vi lader ude af Betragtning Materien og
de materielle Aarsager og blot holder os til den fuldkomne
Aands Kraft, hvor bliver da ikke Naturens Verker lette at
forstaa? Da bliver Tingene, (the phenomena) blot Forestillinger,
og Gud er en Aand, medens Materien er et ikke-tænkende,
ikke-sansende Væsen. Kan man bevise, at der i den første
Aarsag bor en uendelig Kraft, saa har vi jo i Gud dette
almægtige Væsen, medens Materien er en træg Masse. Og
er der i alle Ting en saadan Orden, Regelmæssighed og
Fornuft, at man aldrig tilfulde kan beundre dem, saa ved
vi, at Gud er uendelig vis og forsynlig, medens Materien
er blottet for al Evne til fornuftig Plan og Beregning.
Dette maa sandelig siges at være store Fordele for den
mekaniske Forklaring af Fænomenerne. Ikke at tale om,
at Følelsen af, at Gud er fjernt borte, naturlig frister
Menneskene til en Efterladenhed i deres Moral, som de vel
vilde vogte sig for, hvis de ansaa ham for umiddelbart
nærværende og virkende paa deres Aand uden Materien eller
ubevidste sekundære Aarsager som Mellemled. Og saa i
Metafysiken, hvilke Vanskeligheder med alle disse abstrakte

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Mar 30 22:22:57 2017 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/andnatur/0111.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free