- Project Runeberg -  Aand og Natur : tre Samtaler /
106

(1893) [MARC] Author: George Berkeley Translator: Carl Nærup With: John Mourly Vold
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredie Samtale

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— io6 —

at jeg opgiver min Anskuelse om en ikke-tænkende Substans
udenfor Bevidstheden, synes jeg ikke, du burde nægte mig
den Gunst at bruge Ordet Materie, som det behager mig,
og dermed betegne en Samling sanselige Egenskaber, der
blot existerer indenfor Bevidstheden. Jeg tilstaar aabent, at
der i strengeste Forstand ikke gives nogen anden Substans end
Aand. Men nu har jeg saa længe været vant til at bruge Ordet
Materie, at jeg ikke ved, hvordan jeg skal kunne undvære
det. At sige, at der ikke findes Materie i Verden, støder
mig fremdeles sterkt, naar dermed menes en ikke-tænkende
Substans, existerende udenfor Bevidstheden. Men menes der
med Materie en sanselig Ting, hvis Tilværelse bestaar i
Væren for Bevidstheden, da er der Materie til. Den Skjelnen
giver nemlig Sagen et helt andet Udseende, og man vil
meget hurtig kunne gaa med paa din Mening, naar det
tages paa den Maade. Thi, naar alt kommer til alt, saa
er Striden om Materien i strengeste Forstand noget, der
udelukkende vedrører dig og Filosoferne, hvis Principer jeg
maa erkjende ikke paa langt nær er saa naturlige eller saa
meget stemmende med almindelig sund Menneskeforstand
og den hellige Skrift, som dine. Der er intet, vi ønsker
os eller skyr, uden at det enten bidrager til vor Lykke eller
Ulykke. Men hvad har Lykke eller Ulykke, Glæde eller
Sorg, Lyst eller Smerte at gjøre med den absolute Tilværelse
eller med ukjendte Væsenheder, der ikke staar i noget
Forhold til os r Det er klart, at Tingene angaar os blot
forsaavidt som de er glædelige eller ulykkebringende, og de
kan ikke glæde eller bedrøve os, uden naar de opfattes af
vore Sanser. Forøvrigt har vi intet at gjøre med dem og
kan lade Tingene være for det, de er. Alligevel er der
noget nyt i denne Lære. Det er klart, at jeg ikke nu
tænker som Filosoferne, men heller ikke er jeg enig med
den almindelige Hob. Og jeg skulde derfor have Lyst til
at vide, hvordan Sagen stiller sig i denne Henseende og
rigtig nøiagtig faa Greie paa, hvad du har lagt til eller
forandret i mine tidligere Anskuelser.

Fil. Jeg har ikke til Hensigt at bygge op nye Meninger.
Mine Bestræbelser gaar blot i Retning af at sammenbinde
og stille i et klarere Lys en Sandhed, som før var delt
mellem Folket og Filosoferne. De første mener nemlig, at
det umiddelbart opfattede er de virkelige Ting, og de sidste,
at det umiddelbart opfattede er Forestillinger, der blot er til

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Mar 30 22:22:57 2017 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/andnatur/0116.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free