- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
20

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Inledning. Problemet - III. Auktoriteten i religionssaker - Noter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

den religiösa sanningen göra en politisk fiktion. Det är
att öppet bekänna, att det hvarken finnes rätt för
samvetet eller sanning för förnuftet. Politiska sinnen kunna
visserligen beundra och betjäna sig af slika resonemang,
men ingen filosofisk ande skall någonsin böja sig för dem.
Mot det brutala faktum, som krossar, höjer förnuftet en
protest, som aldrig upphör att gälla.

Hvarje dogm har för öfrigt en historia: på samma gång
denna historia förklarar dogmen, dömer hon densamma:
Die Geschichte ist ein Gericht. I historien finnes en lära, en
inneboende dialektik, som låter alla dess sidor efter
hvarandra framspringa, ur densamma härleder alla konsekvenser,
låter alla dess motsägelser framstå i ljuset, så att det är nog
att följa den för att lära, huru ett system, en institution,
en dogm bildats, och tillåta oss att uppskatta dess värde.

Sådan är den metod, som vi skola tillämpa på
auktoriteten i religiösa frågor. De båda första böckerna i
detta arbete skola ägnas åt den katolska och den
protestantiska auktoritetsdogmen. I tredje boken skola vi
undersöka, om kristendomens egen natur icke utesluter hvarje
auktoritetsregim, om de autoritära former, hon hittills iklädt
sig, icke under de första perioderna af hennes historia äro
kvarlefvor af de antika religioner, hvilka hon trott sig
afskaffa och ersätta, och till sist om icke andens religion
just därigenom bör vara den personliga trons och frihetens
religion?3

NOTER. 1. Sid. 1. Thomas ab Aquino: Summa theol. Pars 1:a
quæst. 1, art. 1 och 2: Necessarium igitur fuit præter, philosophicas
disciplinas quæ per rationem investigantur, sacram doctrinam per
revelationem haberi
. — Art. 2: Sacra doctrina est scientia, ex principiis notis
lumine superioris scientiæ, quæ Dei et beatorum
. — Art. 8:
Argumentari ex auctoritate est maxime proprium hujus doctrinæ, eo quod principia
ejus per revelationem habentur, et sic oportet quod credatur auctoritati
eorum quibus revelatio facta est
. — Denna uppfattning af teologin och
auktoritetsmetoden har förblifvit orubblig i den katolska kyrkan. — I sina
Prælectiones theol. (I sid. 2) säger Perrone: Divina enim revelatione in

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0030.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free