- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
44

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - FÖRSTA BOKEN. Den katolska auktoritetsdogmen - 2. Kyrkan - I. Det katolska begreppet om kyrkan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 7

De djupaste och mest autoriserade katolska teologer
vilja numer gärna framhålla närmandet och parallellen
mellan gudomens förkroppsligande i Kristi person och
själfva religionens förkroppsligande i kyrkans lekamen.
Den senare framställes såsom följd af den förra, hvilken
sålunda fortfar genom århundradena. Det gudomliga ordet
hade behof af ett synligt organ och ett mänskligt medel
för att meddela sig med människorna. Liksom Kristus,
är den synliga kyrkan således af den helige ande aflad
och organiserad i mänsklighetens sköte. Det är ännu en
gång Ordet vordet kött; det är Guds egen son, som efter sin
uppståndelse fortfarande visar sig bland människorna
under en mänsklig form, hvilken ständigt förnyas och
föryngras. Liksom Kristi person, är kyrkan gudomlig och
mänsklig på samma gång. I henne genomtränga de båda
naturerna hvarandra och förena sig i ett öfvernaturligt
lifs och en öfvernaturlig verksamhets enhet. Det
gudomliga elementet är kyrkans själ, som genomplöjer och lifvar
hela kroppen, d. v. s. den i sig själf tröga och passiva
mänskliga massan.

Ur denna synpunkt är ingenting mera logiskt eller
blir naturligare än dogmen om kyrkans ofelbarhet eller
det gängse axiomet, att utanför henne finnes ingen
frälsning. Om kyrkan icke är annat än en af Gud skapad
frälsningsinstitution för att från döden och fördömelsen
undanrycka människorna, hvilka till följd af arfsynden
äro hemfallna åt bådadera, är det alldeles klart, att ingen
kan frälsas utanför henne. Om å andra sidan kyrkan är
den förkroppsligade gudomliga sanningen, huru skulle hon
då kunna fara vilsef Att anklaga kyrkan för villfarelse
är att anklaga Gud själf för att bedraga sig eller bedraga
oss; det är att säga, att sanningen icke är sanning.2

Det finnes två definitioner på den katolska kyrkan:
en allmän och en inskränkt.

1 sin allmänna bemärkelse är kyrkan det synliga
samfundet af alla dem, hvilka bekänna dess tro och del-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0054.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free