- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
45

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - FÖRSTA BOKEN. Den katolska auktoritetsdogmen - 2. Kyrkan - I. Det katolska begreppet om kyrkan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 7

taga i dess sakrament, i den lydnad som tillkommer
berättigade herdar och den romerska öfverherden.
Betraktad i sitt innersta väsen och tagen i ordets inskränkta
bemärkelse, är kyrkan framför allt område för det
prästerliga ämbetet och för den på öfvernaturligt sätt upprättade
hierarkin, direkt arftagare af apostlarnes rättigheter och
privilegier. Ha i själfva verket icke löftena gifvits åt
apostlarne och befogenheterna och makten icke uppdragits
åt dem, ha de icke erhållit uppdraget att undervisa och
helga människorna, hvilket är kyrkans egentliga åliggande
och ändamål? Det finnes således verkligen två kyrkor i
kyrkan: en undervisande och styrande och en annan
undervisad och styrd, en aktiv och en annan passiv. Detta
är den väsentliga skillnaden mellan prästerna och
lekmännen. 3

Mellan det katolska begreppet om kyrkan och det
protestantiska finnes den skillnaden, att enligt de senare
skulle de inre dygderna, såsom trons uppriktighet och
omvändelsens verklighet, vara fordringar för att bli
medlemmar af Kristi sanna kyrka, medan de katolska
teologerna helt enkelt begära yttre tecken, såsom bekännelsen
af den sanna tron och deltagandet i sakramentena, hvilka
tecken äro af den beskaffenhet, att de kunna förnimmas af
sinnena. Skälet härtill är enkelt: om man fordrar inre,
följaktligen osynliga och alltid osäkra dygder, kan man
icke längre veta hvilka kyrkans sanna medlemmar äro och
följaktligen icke heller hvar den sanna kyrkan är. Man
kommer med nödvändighet till den skillnad, som kättarne
göra mellan den osynliga kyrkan, som kan vara falsk och
otrogen, och den sanna kyrkan, som skulle vara osynlig.
Som det framför allt är af vikt, att hvarken tvifvel eller
ovisshet bör råda om rummet och personerna, där den
sanna kyrkan befinner sig, är det alldeles nödvändigt att
för dess uppdagande icke fordra något osynligt eller
fördoldt, följaktligen icke hellet något rent andligt och
sedligt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0055.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free