- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
71

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - FÖRSTA BOKEN. Den katolska auktoritetsdogmen - 2. Kyrkan - Noter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

7i

pastorala epistlarne och i Ignatii bref, var ännu icke allestädes
genomförd vid tiden för apostlarnes lära. — Se Apostlarnes lära C. XII,
XIII, XIV och XV.

16. Sid. 54. I Nya Testamentet sammanblandas aldrig kyrkans
begrepp med himmelrikets, ordet εκκλησία, som är den grekiska
öfversättningen af ’pnp eller ΓΠΗ, betecknade först särskilda grupper af troende
(Rom., XVI, 4, 5, 16; i Kor. I, 2; IV, 17; VII, 17; XI, 18 o. s. v.),
därnäst samtliga dessa grupper, betraktade såsom Kristi kropp, lifvad at
hans ande, hvilken fortsatte hans predikan och hans lidanden för att
dela hans ära på dagen för hans ankomst.

I brefven till efesierna och till kolosserna idealiseras ännu kyrkans
begrepp ända därhän att det blir ett slags metafysisk eller gnostisk
entitet, bestämd att på ett synligt sätt ådagalägga fullheten af Kristi lif,
liksom Kristus ådagalägger fullheten af Guds lif (πλήρωμα τοδ Χριστοδ):
Efes. I, 22, 23; III, 10, ai; IV, 12 — 16; V, 23 —27, 32; Kol.: 1, 18, 24.
Jämför II, 10.

17. Sid. 54. Den ideala kyrkans tendens att förvandla sig till
verklighet i en synlig kyrkas enhetliga och reglerade författning är
mycket framträdande i de pastorala epistlarne, hvilka bilda öfvergången
under andra seklets första år mellan de apostoliska församlingarna, i
hvilka inspirationen härskade, och den katolska kyrkan, som skall
framträda. Apostel och profet skola ersättas af biskopen och andens
meddelande af lydnaden för trosregeln. I Tim. III, 15; III, 1 — 7; IV, 6 o.
f.; 2 Tim. I, 13; II, 1; III, 14 o. följ.; Tit. I, 5 och följ.

18. Sid. 56. I Apostlagärningarna och Pauli bref framträda
Antiokia och Jerusalem redan såsom rivaliserande metropoler för två slags
kristendom med mycket olika fysionomi och tendenser. Om Jakob och
den öfvervägande roll han spelade i kyrkans i Jerusalem styrelse se
Apostlagärningarna XV, 13 o. f.; XXI, 18; Gal. II, 9 och 12 (τινάς απο
Ίακώβοο) de Clementinska homilierna, bref från Petrus till Jakob;
He-gesippus, hos Eusebius, Η. Ε. II, 23. Denna roll såsom kyrkans chef
hjälper oss att förstå, hvarför Josefus omtalat hans dom och martyrskap.
Det var en händelse, som väckte uppståndelse i hela staden. — Ant.,
XX, 9, i.

19. Sid. 56. Hegesippos, hos Euseb. H. E., 23: λιά γε τοι την
ΰπερβολήν της ίΗκα’.οσύνης αύτοδ έκαλεΐτο Δίκαοις και Ώβλίας. —
Ophel am — στύλοσ τοδ λαοδ, jämför Gal. II, 9.

20. Sid. 56· Apostlagärn. XXI, 18 och följ.; Gal. III och IV, i
synnerhet Saras och Hagars allegori. 1 Kor. X, 1 — 10, Rom. IV etc.

21. Sid. 56. Paulus’ och Petrus’ konflikt i Antiokias kyrka har
varit en ren skandal för kyrkofäderna. Man kan af motstycket till Paulus’
berättelse, som vi läsa i de Clementinska homilierna, se, hvilket
uppseende den gjorde och hvilket agg den kvarlämnade i de kristna ebioni*

Sabatier. 6

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0081.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free