- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
81

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - FÖRSTA BOKEN. Den katolska auktoritetsdogmen - 3. Tradition - II. Traditionens auktoritet i judendomen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.



Allt mera anseende och tilltro vann småningom den
legenden, att Moses, sedan han vid sitt nedstigande från
Sinai gifvit den skrifna lagen, ytterligare muntligen
öfver-lämnat många föreskrifter och förklaringar åt de gamle,
hvilka i sin ordning låtit dem gå i arf till profeterna;
och från profeterna hade de utan afbrott kommit till den
stora synagogans män. På detta sätt hade de skriftlärde,
enligt Jesu ord, med sin tradition i sanning satt sig på
Moses stol, liksom biskoparne på Kristi.3

Sedan dess blef det lika brottsligt att motsäga denna
tradition som att vanhelga själfva lagen.4 I fariseismen,
liksom senare i katolicismen, föll skriften under den
muntliga traditionens förmynderskap, af den anledningen att
den, som är herre öfver tolkningen, också alltid är
ordalydelsens verklige herre.

Liksom i katolicismens historia, gjorde äfven här
denna traditionens auktoritet hvarje reform omöjlig. Alla
verkligt inspirerade själar, alla reformatorer eller profeter
stötte mot och krossades mot denna heliga skranka. Detta
blef Johannes döparens öde, det blef också Kristi egen
lott. Mellan honom och fariséerna började striden från
första stunden om auktoriteten hos de »gamles tradition».
Man behöfver endast läsa bergspredikan och
meningsskiftena om sabbaten, fastan, de orena födoämnena. Jesus
förebrådde dem att genom sina märkliga påbud
omintetgöra Guds egen lag och binda de fattiga samvetena med
tunga bojor. Till gengäld förläto de honom lika litet
friheten i hans inspiration, djärfheten i hans uppträdande
och uttalanden, som gingo ut på ingenting mer eller
mindre än att förstöra den judiska gudsfruktans hela
byggnad. Det var den evinnerliga strid, som snart skulle börja
i Kristi egen kyrka, mellan den traditionella formalismen
och samvetets ingifvelser.

Det torde vara omöjligt att fastställa ett mera
omedelbart släktskapsband mellan den fariseiska traditionens
teori och det katolska begreppets ursprung. De första

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0091.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free