- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
86

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - FÖRSTA BOKEN. Den katolska auktoritetsdogmen - 3. Tradition - III. Den första kristna traditionen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

86

som haft andra källor att tillgå, gjorde icke annorlunda.
På detta sätt ha vi i Nya Testamentets kanon icke ett
enda evangelium, såsom skulle vara fallet, om apostlarne
hade anordnat dess affattning, utan fyra berättelser,
tillräckligt olika för att sätta oss i stånd att förena deras
uppgifter och lösa deras motsägelser. Hvar ser man
apostlarnes officiella auktoritet ingripa för att leda detta
skriftställarearbete, som dock måste vara af så stor vikt
för kristendomens öden? Det förhöll sig med den första
kristna litteraturen som med all annan populär litteratur,
som är återljudet af en fri och lefvande tradition: den
föddes af omständigheterna och af de dagliga behofven.16

Ända till år 130, på Polycarpus’ och Papias’ tid, badade
sig de olika evangeliska skrifterna ännu i den muntliga
tradition, ur hvilken de utgått och af hvilken de
fortfarande nära sig. Men vid Justinus Martyrs tid ha de
slutligen upptagit dennas hela innehåll och intaga dess plats
i de kristnas förtroende. En sak förtjänar anmärkas: allt
hvad man utom våra fyra evangelier kunnat samla
angående Jesu lif i kyrkans senare tradition, har befunnits
vara af mycket litet, för att icke säga intet värde alls.
Denna tradition är visserligen icke alldeles ofruktbar, den
visar tvärtom en vidunderlig fruktsamhet, hvarpå de
apokryfiska evangelierna äro vittnesbörd; men de meddela
intet annat än legender.

Den kristna traditionen är således ingen gudomlig
institution. Den uppstår och utvecklar sig från början
till slut såsom alla historiska traditioner, hvilka bli allt
rikare, i samma mån de bli äldre, men erbjuda desto
mindre säkerhet, ju mera de aflägsna sig från orten och
tiden för sin första uppkomst.

Den katolska teologin har haft rätt i att mot den gamla
protestantiska teologin vidhålla, att skriften uppstått af
traditionen; men hon har haft orätt, då hon däraf dragit
den slutsatsen, att den senare traditionen någonsin skulle
kunna ha lika stor betydelse som Nya Testamentets skrif-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0096.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free