- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
90

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - FÖRSTA BOKEN. Den katolska auktoritetsdogmen - 3. Tradition - IV. Döpelseformeln och apostlarnes symbolum

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

90

hufvuden uttalade åkallan likaledes växlat. Förändring
råder allestädes, oföränderlighet ingenstädes.

Har Jesus själf inrättat vattendöpelsens institution?
Af det skick, hvari texterna befinna sig, är det omöjligt
att afgöra denna fråga. Det ord hos Matteus XXVIII, 19,
som synes tillskrifva honom detta, förskrifver sig icke
allenast från tiden efter Jesu död, utan har till och med
kommit ganska sent in i den apostoliska kyrkans tradition.
Intet annat evangelium har upptagit det.22

Om Jesus gifvit sina apostlar en så uttrycklig befallning,
skulle Paulus i så fall kunnat skrifva till korintierna, att
Kristus sändt honom, icke för att dopa, utan för att lära
evangelium, och skulle han väl kunnat tacka Gud därför
att han med sina händer döpt endast tre eller fyra
personer i Korint? Skulle han icke fastmer bort förebrå sig
för att han försummat ett uttryckligt bud?

Vattendopet går tillbaka till Johannes döparen. Jesus
betraktade denna till det messianska riket förberedande
ritus såsom velad af Gud,23 men föregående och
främmande för det nya förbundet. Lärjungarne ha först
utöfvat dopet i föregångarens egen anda, i det att de, liksom
han, tänkte på den segrande Messias’ snara ankomst.

Messias dop måste vara af annan natur. Det var
»dopet i ande och med eld», hvilket i Johannes’
uttalanden bestämdt sättes mot dopet i vatten.84 Detta dop är
det enda, hvarom Paulus bekymrar sig. I början voro båda
dopen mycket väl åtskilda, såsom man ser af
Apostlagärningarna, hvarest ömsom andens utgjutelse föregår,
ömsom åter vattendopet följer, utan att en nödvändig
förbindelse finnes mellan dem.20 Men i den mån kyrkan och
himmelriket sträfvade att bli till ett, måste inträdet i den ena
sammanfalla med inträdet i den andra, reningsbadet för
att vinna riket och andens utgjutelse måste hopsmälta
och tecknet intyga den betecknade sakens plats och värde.
Sådant är det sluttande plan, utför hvilket andra
århundradets kristenhet skulle nedstiga för att mycket snart

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0100.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free