- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
99

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - FÖRSTA BOKEN. Den katolska auktoritetsdogmen - 3. Tradition - V. Uppkomsten af den katolska läran och traditionen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

99

ställda i skuggan. 1 Efesus och i Asien afkläddes Paulus
sin förtjänst af Johannes, liksom detta skedde i Antiokia
och Rom af Petrus, åt hvilken han blir en blygsam och
lydaktig drabant. Denna historiska paradox förklaras af
de legender, hvilka uppstå på den tid, vid hvilken vi
befinna oss. De visa oss de tolf samlade i Jerusalem, där
de sig emellan dela världskartan, hvarpå hvar och en af
dem begifver sig ut för att med stor förstärkning af
underverk och därefter genom martyrskapet eröfra den provins,
som blifvit honom anvisad. Fordrades icke ur den
juridiska synpunkten för läran om traditionen, att den
epi-skopala ordningen allestädes fann ett apostlanamn, vid
hvilket den kunde fästa första länken i kedjan?38

3. Till alla dessa legender måste man slutligen,
såsom gående ut på samma mål, lägga den, som bildade
sig angående ursprunget till det apostoliska symbolums
ursprung. Först ville titeln apostolisk, som tillämpades
på den traditionella trosregeln, sannolikt icke förklara
annat än denna tros väsentliga öfverensstämmelse med den
tro, som apostlarne predikat. Men snart fattade folket
densamma i bokstafligare och strängare bemärkelse. Från
midten af tredje seklet berättade och trodde man i Rom,
att det brukliga symbolum af Petrus själf förts till rikets
hufvudstad och att det följaktligen gick tillbaka ända till
kyrkans grundande. Biskopen i Milano, Ambrosius,
bekräftar denna fromma sägen, som senare något
förskönas hos Rufinus. Denne skriftställare försäkrar oss,
att apostlarne, innan de åtskildes, ville bestämma den
tro, de skulle predika för hela världen, och gemensamt
affattade ordalagen i symbolum, som hvar och en af dem
därpå tog med sig.39 En legend förhåller sig emellertid
som en planta, hvilken oupphörligt skjuter nya skott och
nya blommor. Isidorus af Sevilla vet sålunda ändå mera
än hans föregångare. Han berättar, att apostlarne
församlade sig till konklav i Jerusalem, där hvar och en,
rörd af den helige ande, i sin ordning uppstod och under

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0109.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free