- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
104

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - FÖRSTA BOKEN. Den katolska auktoritetsdogmen - 3. Tradition - V. Uppkomsten af den katolska läran och traditionen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

io4

kalkens undandragande den kristna menigheten i
nattvarden, öronbikten, det obligatoriska celibatet, prästföljet och
själfva mässan i dess nuvarande form? Finnes i kyrkans
dogmatik, i dess liturgi, i dess författning en enda formel,
en enda ritus, en enda inrättning, hvars ursprung man
icke skulle kunna berätta och hvars födelsedatum icke
skulle kunna uppgifvas? Och ha vi icke i våra dagar
hört sägas, att själfva Bossuet skulle ha dött såsom
kättare, om han icke ångrat sig?

I Vincentius’ af Lerinum teori funnos två saker, och
kyrkan hade erhållit två nådegåfvor för att fylla sin
uppgift såsom sanningens väkterska och beskyddarinna:
trohetens gåfva i bevarandet af den ursprungliga tron och
inspirationens och urskiljningens gåfva för att åt denna
tro förläna de fullständigande tillägg, hvilka tiden fordrar,
samt allestädes och alltid låta henne segra öfver villfarelsen.
Den ande, som lifvar kyrkan, är icke allenast mottaglig,
den är också alstrande och uppenbarande. Detta andra
element i teorin, hvilket Bossuet lämnade i dunklet, skall
nu framträda i första planet. Det rättfärdigar alla
historiens växlingar, och inspirationens gåfva skall frikänna
kyrkan från förebråelsen för obeständighet och otrohet.

Det förvånande ligger icke däri att denna ombildning
försiggått, ty den var oundviklig, utan däri att den till
utgångspunkt och historisk anledning haft en idé, som
tillhör den protestantiska teologin.

I början af nittonde århundradet hade Schleiermacher
på ett sällsamt sätt fördjupat och granskat själfva
traditionens idé, i det han förandligade densamma. Han
framställde den såsom själfva den inre själen och samvetet hos
hvarje religiöst samhälle, ett slags för densamma egen genius
och kollektiv ande, hvilken, på samma gång han förblir sin
inre natur trogen, gifver sig till känna i alltjämt nya
skapelser, står i spetsen för hela kroppens utveckling, i det
han upprätthåller den moraliska identiteten, och åt
kommande generationer betryggar förgångna generationers

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free