- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
167

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - FÖRSTA BOKEN. Den katolska auktoritetsdogmen - 5. Påfvedömet - I. Lagen för den katolska hierarkins bildande - II. Roms andel i påfvedömets uppkomst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

är visst och säkert i denna historia, så är det den
omständigheten, att biskopen uppträder först vid slutet af
presbyteratets evolution och att påfven kommit vid slutet
af detta episkopat.

Vatikanen ställer påfvedömets institution genom Kristus
framför allt öfrigt. Denna institution skulle ha föregått
själfva kyrkan genom valet af Petrus’ person till
apostlarnes öfverhufvud och Kristi ställföreträdare, hvarför
påfve-dömet också, i stället för att vara slutet af den primitiva
kristenhetens utveckling, skulle vara dess sanna början,
den källa, ur hvilken ursprungligen allt härflutit såväl för
apostlarne själfva och biskoparne som för hela kyrkan.1
Det är en anakronism, liknande dem, till hvilka en dogmen
omgifvande prestige och trons tillmötesgående inbillning
förleda okritiska andar. Det är nog att följa texterna i
deras kronologiska ordning för att återfinna händelsernas
verkliga successiva gång.

II.

Roms andel i påfvedömets uppkomst.

Tillnamnet »romersk» är så nära förbundet med
katolicismen både i språkbruket och iden allmänna meningen,
att det blifvit oskiljaktigt från densamma. Och detta med
full rätt. Roms andel, som varit så stor i den katolska
kyrkans bildande, blef ännu mera afgörande i påfvedömets
författning.*

Under den första tiden är det icke biskopen, utan
Roms egen kyrka, så vidt hon bildas af den kristna för-

* Se föregående kapitel om kyrkan.
Sabatier.

12

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0177.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free