- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
170

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - FÖRSTA BOKEN. Den katolska auktoritetsdogmen - 5. Påfvedömet - II. Roms andel i påfvedömets uppkomst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

170

goda vitsord, som andra seklets hela historia bekräftar:
»Det har allt ifrån början varit eder vana att på tusen
sätt komma edra bröder till hjälp och att med edra gåfvor·
upprätthålla ett stort antal aflägsna kyrkor, afundsamma,
såsom I romare ären, om att på detta sätt fortsätta edra
fäders, romarnes, tradition».’

I hela kristenhetens namn för Rom under samma tid
striden mot gnosticismen och upprätthåller den goda läran.
Dess kyrka besvärar sig knappt med spekulativa teorier.
Hvad som bekymrar henne är icke att finna
bevisningsgrunder, utan att upprätta skrankor och utfärda regler.
Hon gifver de andra kyrkorna afgörande vapen och
meddelar dem hemligheten att bruka dem. I Rom erhöll den
första formen för det apostoliska symbolum sin afifattning
för att snart bli den katolska ortodoxins grundlag och
band. Rom gjorde också ett slut på de österländska
kyrkornas ovissheter och strider, angående de kanoniska
böckerna, och stadgar i det närmaste den slutliga formen
för Nya Testamentets samling, som blifvit de kristnas
heliga bok. I Rom utarbetas slutligen de första
förteckningarna på de biskopliga successionerna och kyrkorättens
första författningar eller regler.8

Man kan icke nog beundra den följdriktighet och den
energi, som den romerska kyrkan använde på detta verk
till gemensamt försvar, organisation och propaganda.

Men här framträder desslikes den mänskliga
svagheten. Det måls helgd, som man fullföljer, gör, att man
icke så noga betraktar de medel man använder. Den
romerska anden har aldrig besvärats af skrupler.
Politiken med sina tvetydigheter och sin skicklighet installerar
sig mycket tidigt i den romerska kyrkans rätt. Sista
fjärdedelen af andra seklet och första hälften af det tredje
blef för legenden, bedrägeriet och den apokryfiska
litteraturen i allmänhet en otroligt fruktsam period.
Förteckningar på biskopar, apokryfiska akter, romerska apostlar,
martyrers segertecken, vallfartsorter: — det uppblomstrar

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0180.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free