- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
178

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - FÖRSTA BOKEN. Den katolska auktoritetsdogmen - 5. Påfvedömet - III. Legenden om den helige Petri stol

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

det du stått mig emot. Om du icke vore en fiende, skulle
du icke förtala mig öfverallt dit du kommer . . . Då du
utpekar mig såsom värdig fördömelsen, anklagar du Gud
själf, som för mig uppenbarat sin Kristus; du anklagar
Jesus, som kallat mig salig därför att jag erhållit denna
uppenbarelse. Om du för den skull verkligen vill arbeta
med på sanningens verk, så lär först af oss hvad vi lärt
af honom, och då du blifvit sanningens lärjunge, skall du
kunna vara vår medarbetare.»20

Man ser hvilka minnen dessa strider lämnat hos de
judekristna i andra seklet och huru mycket apostlarnes
verkliga utseende skiljer sig från de kyrkfönsterbilder,
under hvilka traditionen så gärna föreställer sig dem.
Brefvet till galaterna är icke det enda vittnesbördet om
dessa meningsskiljaktigheter och dessa strider. Det bref,
som bär Jakobs namn och hvars ursprung är så dunkelt,
vittnar icke mindre om en beslutsam polemik, riktad mot
Paulus och hans formel om rättfärdiggörelsen genom tron.
Johannes Uppenbarelse känner endast tolf apostlar och
tyckes utesluta den trettonde. Det nya Jerusalem, kyrkan,
har tolf portar och tolf grundvalar, på hvilka endast
namnen på lammets tolf apostlar äro inristade. I det sätt
slutligen, hvarpå vissa Jesu ord samlats och återgifvits af
det första evangeliet, är det svårt att icke märka en mot
Paulus och hans lära hvässad spets, medan däremot hos
Lukas en icke mindre märkbar afsikt spörjes att låta dessa
spår försvinna och försona alla motståndarne.21

Om harmonin icke varit fullständig under denna första
tid, bröts enheten likväl aldrig. Man åtskildes i
vredesmod eller vid dåligt lynne, men man återsåg hvarandra
likväl med glädje.

Apostlarne hade en gemensam trosgrund, på hvilken
de återfunno hvarandra i endräkt efter de våldsammaste
stormar: Jesu messiasskap, minnet af hans död, som
firades i nattvarden, tron på hans återuppståndelse, afvaktan
på hans ärorika återkomst.22 I brefven till korintierna och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0188.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free