- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
217

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - FÖRSTA BOKEN. Den katolska auktoritetsdogmen - 5. Påfvedömet - Noter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

§ 57°· Se Lipsius, Die Quellen der römischen Petrus-Sage, 1872. A.
Harnack, Gesch. der Altchristl. Litteratur, 1897.

37. Sid. 182. Tertullianus, d. Pudic., ar.

38. Sid. 183. Origenes, Comm. in Matthæum XVI, 18 (del XII,
10, ed. Lommatzsch): πέτρα γάρ ό Χριστοδ μαθητής . . . και επί πάσαν
τήν τοιαΰτην πέτραν οικοδομείται b εκκλησιαστικός πάς λόγος, και ή
κατ’αΰτον πολιτεία, κ. τ. λ.

39· Sid. 183· Cyprianus är den första skriftställare, som betecknat
den romerska stolen såsom locum Petri (Ep. 52) och såsom cathedram
Petri (Ep. 55). Men för honom är hela episkopatet Petri efterträdare,
och Roms biskop har ingen makt öfver sina kolleger. (Ep. 33: 1):
Domitius noster . . . episcopi honorem et ecclesiæ suce rationem disponens
in evangelio loquitur et dicit Petro: Ego tibi dico, qttia tu es Petrus, etc.
Iude per temporum et successionum vices episcoporum ordinatio et ecclesiæ
ratio decurrit ut ecclesia super episcopos constituatur. — Man måste i
De Unitate, 4 och 5, akta sig för vissa romerska inskjutningar angående
Petri förstlingsskap, hvilka saknas i de äldsta handskrifterna och i de
första tryckta upplagorna. Cypriani verkliga tanke afslöjas i Ep. 71, 3:
Nam nec Petrus, quem primum Domitius elegit et super quem ædißcavit
ecclesiam suam, cum secum Paulus de circumcisione postmodum disceptaret,
vindicavit sibi aliquid insolenter aut arroganter assumsit, ut diceret se
primatum et tenere et obtemperare a novellis et posteris sibi potitts
opor-tere. Ännu bättre i hans allokution på synoden i Kartago år 256: Neque
enim quisquant nostrum episcopum se esse episcoporum constituit, aut
tyrannico terrore ad obsequendi necessitatem collegas stios adigit, qtiando
habeat omnis episcopus pro licentia libertatis et potestatis suæ arbitrium
proprium, tanquam judicari ab alio non possit, quitm nec ipse possit
alterum judicarc.

40. Sid. 183. Ap.-g. XV; Gal. II; Hom. Clem., Ep. Petri ad Jacob.

Den romerska exegesen af Matt. XVI, 18 har behöft lång tid till
att segra och segrade med mycket större svårighet än man tror.
Flertalet kyrkofäder i fjärde och femte seklet uttalar sig ännu för den
spiri-tualistiska eller symboliska tolkningen. Ordet πέτρα förstås vanligen
om Petri bekännelse (Hilarius, Gregorius af Nyssa, Ambrosius,
Chryso-stomus) eller om Kristi person (Hieronymus, Augustinus) mera sällan
om Petri person. Hieronymus vacklar (Ep. 15, al. 57, ad Damasum).
Äfven i sistnämnda fall betraktas Petrus endast såsom representanten,
sammanfattningen, symbolen af hela episkopatet. Primatum confessionis,
non honoris, primatum fidei, non ordinis, säger Ambrosius, de incarnat.
Domini, c. 4. Optatus Milev., De schismate Donatistarum libri VII.
Augustinus, de diversis serm. 108 och In Evang. Johannis tractatus 124,
5 etc. — Se Casaiibonus, Exercit. ad Baronium XV, nr 13 och följ. och
slutligen, med ett ord, Gieseler, Kirchengesch. i:ster vol. 2:ter Theil. s.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0227.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free