- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
240

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - ANDRA BOKEN. Den protestantiska dogmen och auktoriteten - 1. Den ursprungliga protestantismen - II. Reformprincipens ursprunglighet - III. Bibeln och reformatorerna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

20 7

aldrig kunnat ha den katolska dogmens enkelhet, fyllighet
och verksamhet. Försöket att uppställa en dylik dogm
är en inkonsekvens hos protestantismen. De
protestantiska kyrkorna tro sig icke vara ofelbara, huru skulle de
då kunna uppställa en kanon af heliga böcker, hvilken
verkligen vore ofelbar, eller låna denna kanon från en
annan kyrkas tradition, ehuru denna öfverbevisats om
tusentals misstag? Af bibeln kan man endast hämta ett
doktrinalt styrelsemedel genom att af densamma hämta
en trosbekännelse. Skall denna trosbekännelse ofelbart
reglera bibelns tolkning? I så fall befinna vi oss midt i
katolicismen. Eller skall den kristne förbli fri och
nödsakas vädja från trosbekännelsen till skriften? Den senare
förblir i så fall underkastad den individuella meningen;
den är den första källan till den kristna kunskapen, ett
ojämförligt medel till uppbyggelse; den är icke mera en
ofelbar och tyrannisk auktoritet; den blir tvärtom en vall
och ett värn för den kristnes frihet.

Dogmen om skriftens ofelbarhet är för den skull
icke den primitiva punkten i protestantismen.
Reformationen har i sin begynnelse icke känt densamma. Vi
skola nu förklara dess uppkomst och berätta historien
om den. Men dessförinnan är det lämpligt att noga
bestämma reformatorernas hållning till den traditionella bibeln.

III.

Bibeln och reformatorerna.

Reformatorerna började icke med att uppställa en
teori om bibeln och om dess auktoritet för att därifrån
härleda sina särskilda doktriner. Häraf hade de icke
allenast intet behof, eftersom bibelns auktoritet redan var

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0250.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free