- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
290

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - ANDRA BOKEN. Den protestantiska dogmen och auktoriteten - 3. Dogmens fortskridande upplösning - II. Bibelkritikens framsteg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

290

Kan man ur historiens synpunkt förklara, hvarför Syrachs
bok aflägsnats, men Predikaren behållits? Hvem
bestämmer noga den gräns, som skiljer det kanoniska från det
apokryfiska? Ha icke Daniels bok och Petri andra bref
antagits vara skrifna af dessa författare? Kan man,
om man tager sin tillflykt till den helige andes
vittnesbörd, ärligt och uppriktigt vidhålla, att vittnesbördet aldrig
stannar hitom och icke öfverskrider gränserna för den i
kyrkorna brukliga traditionella samlingen?15

Den ortodoxa dogmatiken kunde visa sig likgiltig för
de frågor, som angå det mänskliga ursprunget till den
eller den bibliska skriften; hon stödde sin tro på Gud
själf, bibelns ende och förste författare, och Gud kunde
lika väl betjäna sig af en anonym skriftställare eller af en,
som stod de berättade händelserna fjärran, som af en
apostel eller ett ögonvittne. Men den arminianska teologin,
som gjorde anspråk på att grunda fides divina på fides
humana, d. v. s. skriftens gudomliga auktoritet på
författarnes historiska sannfärdighet, kunde icke äga samma
lugna tillförsikt. Handlade det om Jesu historia, kunde
det icke vara denna teologi likgiltigt, om den i sina
händer hade arbeten af en samlare och omskrifvare af
populära traditioner eller aposteln Mattias’ äkta anteckningar.
Det fjärde evangeliet har icke samma betydelse, allt efter
som man anser det för en skrift af Johannes, Zebedei
son, eller en teolog af Alexandrias skola. Det är lätt att
föreställa sig, hvilka följderna dädanefter skulle bli för
den nya dogmatiken af de mer och mer förbryllande
resultaten af den historiska kritiken och exegesen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0300.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free