- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
293

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - ANDRA BOKEN. Den protestantiska dogmen och auktoriteten - 3. Dogmens fortskridande upplösning - III. Förmildranden och kompromisser. — Rationalismens triumf

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

293

i de mest konservativa kretsarne. De vid den gamla
dogmen mest fästa teologerna erforo ett behof att något
lossa på knutarne. Detta är i synnerhet fallet med
skolan i Saumure i Frankrike. Cameron skilde mellan Guds
först muntliga ord och därefter samma ord uppskrifvet
och sysselsatte sig mera med lärans gudomliga inspiration
än med inspirationen af de böcker, som innehöllo
densamma. 20 Hans efterföljare, Louis Cappel, Amyrault, Josué
de la Place läto icke störa sig af de heliga formlerna,
fastän de upprepade dem. De hindrade icke den ena att
fullfölja hans kritiska studier öfver Skriften och dess
historia eller de båda andra i deras betraktelser öfver
nådens universalism och tillräkneligheten af Adams synd.21
Den historiska och kritiska anden utvecklade sig och
utbredde sig med Daillés22 och Blondels23 arbeten.

Våldsamma tvister upprörde kyrkorna och splittrade
synoderna. För att göra slut härpå hölls i Genève 1675
en kyrklig församling, som uppsatte formeln för
Consen-si/s helveticarum ecclesiarum såsom fördämning mot
strömmen. Aldrig har det fåfänga i dessa autoritära
förfaranden, hvilka stå i radikal strid mot protestantismens princip,
framträdt med större tydlighet. Ett halft århundrade
senare voro dessa fördämningar bortryckta. Den ortodoxa
formeln och dess våldsamma stadfästelse upphäfdes i
själfva Genève, tack vare de ansträngningar, som gjordes
af dens son, som mest bidragit till att genomdrifva dess
uppställande.24

Från denna stund insmyger sig den arminianska och
socinianska rationalismen öfverallt, i katekeserna, i
predik-ningarne, och ersätter med sina sväfvande omskrifningar
den föregående ortodoxins formler. Förnuftet och
uppenbarelsen äro två makter, som man i början aktar lika
mycket. Men den öfvervägande auktoriteten öfvergår snart
till förnuftet, ty det är ett vedertaget axiom, att Skriften
icke kan innehålla något orimligt eller omoralisk och att,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0303.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free