- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
294

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - ANDRA BOKEN. Den protestantiska dogmen och auktoriteten - 3. Dogmens fortskridande upplösning - III. Förmildranden och kompromisser. — Rationalismens triumf

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

294

om man därstädes finner ställen, hvilka tyckas vara detta,
måste man tolka dem efter förstånd och samvete.

I England och i Tyskland upprullar sig samma
rörelse med mera logik och djup. Den officiella
undervisningen tvingas till allt allvarsammare medgifvanden. Först
öfvergifver man ordens inspiration, eller ock tager man
sin tillflykt till den moraliskt oroande teorin om en den
helige andes och hans organs anpassning efter samtidens
fördomar och misstag. Tre element bildade den gamla
dogmen: den gudomliga impulsen (impulsus ad
scriben-diim); sakernas ingifvelse (suggestio verum) och ordens
förestafvande (suggestio verborum). Af dessa tre element
försvinner det första och det sista helt och hållet, och
det andra, som syntes det enda viktiga, reduceras rätt
och slätt till en ledning af förståndet och minnet, som
bevarat de heliga skriftställarne för alltför svåra misstag.2"
Den heliga andes mystiska vittnesbörd, som
omedelbart för själen bekräftar Skriftens sanning, hvarken
erkändes eller förstods längre.26 Apologeternas hela bevisning
bestod i att vädja till historien och förnuftet. Men
historiens vittnesbörd, som allt mera försvagades af kritiken,
måste leda till ett allmänt tvifvel,2’ och förnuftets
vittnesbörd, som snart blef enarådande, föranledde
uppenbarelsens ombildning till moralfilosofi och den positiva
religionens till naturlig religion.28

I England bedrefs mer än annanstädes den historiska
bevisningsmetoden medelst profetiorna och underverken.
Den visade sin vanmakt att besvara Lockes och Humes
filosofiska kritik. Om man tager Gamla Testamentets
profetior efter bokstafven, är det klart, att de icke blifvit
uppfyllda i Nya Testamentet, och kristendomens anspråk
äro falska. Tolkar man dem allegoriskt, är det vidare
klart, att de alls ingenting bevisa, ty det finnes inga
gamla texter, hvilka man sålunda kunde lämpa efter en
senare historia.30

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0304.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free