- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
299

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - ANDRA BOKEN. Den protestantiska dogmen och auktoriteten - 3. Dogmens fortskridande upplösning - IV. Dolda frön och nya röster

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

299

man sedan ett århundrade tillbaka velat grunda allt,
återkom man mer eller mindre medvetet och logiskt till den
befriande läran om rättfärdiggörelsen genom tron, d. v. s.
till den ångrande och troende själens omedelbara
förnimmelse af Guds gåfva, faderns nåd i Jesu Kristi evangelium.
Detta är den djupa omhvälfning, som i hemlighet försiggick
midt under adertonde seklet och medförde religionens
glänsande återfödelse i det nittonde. De förelöpande tecknen
mångfaldigade sig, och allt talrikare och tydligare profetiska
röster förkunnade den nya tiden.

Först är det Jean Jacques Rosseaus förvirrade,
lidelsefulla, vältaliga stämma. För att rätt inse Rosseaus
religiösa ursprunglighet måste man jämföra honom med
Voltaire.37 Båda äro visserligen deister och rationalister, men
hos den förre finnes något, som den senare saknar: det
finnes religiös känsla, lifvets elektriska gnista. Känslan är
i själfva verket religionens lif, enär den allena förkunnar,
att människosjälen igenkänt den gudomliga gäst, som hon
bär inom sig, och gifvit sig åt honom. Hos Rosseau
drager sig själen tillbaka utifrån till sig själf i det inre och
återfinner under det diskursiva förnuftets torra
verksamhet, känslans och inspirationens djupa källor, hjärtats hela
lif med dess aningar och syner, dess behof och dess
hemliga skäl, som förnuftet icke känner. Detta subjektiva starka
lifs framsprudlande utgör nyheten och kraften af hans
vältalighet. Liksom han upptäckt den sanna själen under
det civiliserade lifvets dagtingelser och konstgrepp,
naturkänslan under loforden öfver det pyntade landskapet,
kärlekens lidelser under galanteriet, har han likaledes upptäckt
den inre religionen under kyrkans bruk och traditioner,
Kristi evangelium under teologins byggnadsställning. De
historiska bevisen för sanningen af en religion, af hvilken
man lät individernas eviga bestämmelser bero, uppväckte
hans tvifvel i stället for att skingra dem. Denna rad af
mänskliga vittnesbörd, som alla voro felaktiga, men som
man hopade för att upprätta en gudomlig ofelbarhet, före-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0309.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free