- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
301

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - ANDRA BOKEN. Den protestantiska dogmen och auktoriteten - 3. Dogmens fortskridande upplösning - IV. Dolda frön och nya röster

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

11

och under. Påtaglighetens och den öfvertygande
verksamhetens inre egenskaper äro de verkliga kännetecken,
som Gud förlänat henne för att skaffa henne tillträde till
alla okonstlade och uppriktiga hjärtan. Kristendomen
behöfver icke de bräckliga stöd, med hvilka teologin söker
hjälpa henne, utan bevisar sig själf genom sin egen dygd.
»Om den förlamade erfar de välgörande stötarne från den
elektriska gnistan, som lifvar upp honom och åter låter
honom gå, hvad bryr han sig om, huruvida Nollet eller
Franklin eller ingendera ha rätt i sin teori om
elektriciteten?»

Den kristna religionen är icke sann därför att bibeln
lär henne; därför att hon är sann i sig själf, sägen I, då
I finnen henne i bibeln, att denna lär sanningen. Den
kristna religionen hvilar icke på bibeln; man kan tvista
om den senares ursprung och värde utan att rubba den
förras sanning. Kristendomen fanns innan ännu någon af
Nya Testamentets böcker skrifvits och kanoniserats; den
skulle finnas till och med om de första kristna böckerna
försvunnit. Det är icke att underskatta bibeln, om man
sätter den på sin plats. Bibeln innehåller utan tvifvel
uppenbarelsen, men är icke själf uppenbarelsen. I bibeln
finnas många för religionen helt och hållet främmande
saker. Huru skall man då kunna hindra, att den
åtskillnad göres, som sunda förnuftet kräfver? Skulle man väl
i Hamburg försumma att göra skillnad mellan nettovikten
och bruttovikten och icke skilja varan från dess inpackning?

»Bokstafven», sade Lessing vidare med eftertryck,
Ȋr icke anden. Anden verkar genom bokstafven, men
är icke bunden vid denna. Den går hvart den vill och
går öfver allt. O Luther, du har befriat oss från
traditionens ok; hvem skall befria oss från bokstafvens ok!» 39
Lessing profeterar andens religion.

Därmed är visserligen icke sagdt, att man i hans
skrifter icke träffar många hvarandra motsägande element.
Han är barn af sin tid, men han går utöfver densamma.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0311.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free