- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
317

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - ANDRA BOKEN. Den protestantiska dogmen och auktoriteten - 4. Bibelns auktoritet i nittonde århundradet - I. Väckelse och reaktion

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

3i7

ofta mera religiöst än tron. Man känner Schillers ord:
»Hvarför tillhören I ingen religion? — Af religion.»
Idéerna och institutionerna hade bort förnyas lika väl som
känslorna. Men till ett dylikt företag saknades den
intellektuella och moraliska styrkan. Om några utsökta andar
förkunnade nödvändigheten af en reform, voro de endast
enstaka profeter, hvilkas röst man antingen icke förstod
eller föga lyssnade till.

Oftast inskränkte man sig till försoningsförsök, som
beslöjade konflikten, men icke bilade densamma. Man
sydde klutar af nytt kläde på den gamla utnötta dräkten;
de hål denna fick blefvo endast ändå värre. Det kan
vara nog att erinra om Lamennais och hans tidning
VAvenirs minnesvärda historia. Det smärtans skri,
hvarom Jouffroy meddelat oss berättelsen i en berömd uppsats,
är icke mindre betecknande.3 De flesta af denna tids
stora själar ha haft sin natt i Gethsemane.

Detta sinnestillstånd var allmänt på den tiden.
Ingenstädes yppar det sig emellertid i mera patetiska
bekännelser än i England. Och detta har också sin förklaring,
ty, såsom engelsmännen på en gång ha mycket djupa
religiösa behof och en mycket liflig känsla af realiteter,
måste de mer än andra lida af den oundvikliga konflikt,
som under denna väckelsens period uppstod mellan deras
religiösa tradition och deras allmänna kultur.’1

I Tyskland hade bibelforskningen och Kants filosofi
tagit försteget. Den nya teologi, som Schleiermacher, de
Wette med flera sökte hämta härur, erbjöd ingen
stödjepunkt för ett motstånd åt kyrkans och regeringens män i
deras auktoritets utöfvatide och propagandas verksamhet.
Folket förblef främmande för de nya, i universitetssalarne
utarbetade åskådningssätten. Liksom i England
puseyis-men, fpr att erbjuda ett skydd åt rådlösa själar, hade
återupplifvat den katolska traditionens auktoritet och
sakramentens öfvernaturliga verksamhet, så återkom i Tyskland
den nya lutherska ortodoxin med pietismens tillhjälp till

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0327.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free