- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
326

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - ANDRA BOKEN. Den protestantiska dogmen och auktoriteten - 4. Bibelns auktoritet i nittonde århundradet - II. Den sista krisen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

326

tillsluta ögonen för påtagligheten, medgaf de fakta, som
exeges och kritik materiellt fastställt, men till gengäld
godtyckligt inskränkte deras räckvidd. Som dessa teologer
icke kunde åt bibelns ofelbarhet bevara dess absoluta
karaktär, utan hvilken den icke finnes till, och icke heller
ville bryta med auktoritetsdogmen, bibehöllo dessa teologer
något slags begränsad och obestämd ofelbarhet, en felbar
ofelbarhet, som det är alldeles omöjligt att definiera. Det
är skriftens suveränitet, som upprätthålles med förbehåll,
under vissa villkor. För att förstå den egendomliga
karaktären hos denna ställning, som blifvit hvad man kallat
den »modärna ortodoxin» eller den »mildrade ortodoxin»,
må man föreställa sig hållningen hos en mycket from
katolik, som bekänner påfvens ofelbarhet på det villkor,
att han får granska och kontrollera dess utslag.18

I England utvecklade sig krisen samtidigt med en
ändå större styrka. Allt ifrån seklets första år hade
talangfulla skriftställare, jämsides med »väckelsens»
propaganda, börjat för den engelska tanken afslöja Lessings
kritik, Kants filosofi, Herders och Schleiermachers fria och
fromma uppfattning. Romantismens ström medförde i sina
grumliga vågor de mest motsatta element, alltifrån
Oxford-puseyismens sakramentala mysticism till Coleridges
själs-anfäktelser och Francis Newmanns och många andra
till tvifvel väckta andars djärfva idéer19. Krisen bröt ut,
skilsmässan skedde, och omkring 1860 uppstod en alldeles
ny situation. Utgifvandet af den ryktbara boken Essays
and Reviews, som följdes af biskop Colensos arbete om
Pentateuken, upprörde England nästan lika mycket
som Strauss bok Jesu lefnad tjugufem år förut upprört
Tyskland.20

Dessa två arbetens i det hela ganska medelmåttiga
värde kan emellertid icke förklara det buller de
åstadkommo och den verkan de utöfvade. Deras historiska
vikt beror fastmer på den omgifning, ur hvilken de
utgingo. Det förstnämnda var till stor del ett verk af en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0336.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free