- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
348

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - ANDRA BOKEN. Den protestantiska dogmen och auktoriteten - 5. Hvad är bibeln - II. Bibelns historiska element

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

58

legomena, eller de böcker, som blifvit bestridda och äro
af tvifvelaktigt ursprung.

Kyrkan använde ett dubbelt kriterium för att afgöra
tvistiga fall. Öfverensstämde boken med den fastställda
traditionella tron ? Var den af apostoliskt ursprung?
Naturligtvis segrade det dogmatiska skälet öfver det andra.
Hvad som var ortodoxt, kom för visso af apostlarne, huru
dunkelt och osäkert dess verkliga ursprung än kunde vara.
Från den religiösa sanningen eller nyttan slöt man till
apostoliciteten. På detta sätt tillskrefs Petrus’ andra bref,
som är en påtaglig pseudoepigraf, bestämdt denne
författare, och sammaledes erhöll Hebréerbrefvet slutligen
plats bland Pauli bref, ehuru dess stil, dess tankar, dess
metod, dess anda, med ett ord, allt gör detta antagande
omöjligt.

Som man emellertid ovillkorligen ville ha en officiell
garantis märke, försvarade man på samma sätt Markus’
evangeliums befintlighet och kanoniska auktoritet, genom
att knyta det vid Petrus, och Lukas’ evangelium, genom
att knyta det vid Paulus. På detta sätt sammanföll o till
slut de heliga skrifternas och apostlakollegiets auktoritet.

Det är icke svårt att upptäcka det cirkelslut, som
ligger till grund för alla resonemang af detta slag. Då
kyrkan följde dem, lydde hon åtminstone likväl det
allmänna kristna samvetets instinkt. Sannolikt har också
af detta skäl det val, till hvilket hon slutligen kommit,
befunnits vara jämförelsevis ganska lyckligt och förtjänt
af, om icke kritikens underkastelse, åtminstone hela
kristenhetens religiösa aktning.

Ingenting bevisar bättre än denna historia, att den
bibliska kanon är kyrkans verk i stället för att vara hennes
grundval; att hvarje kyrka är herre öfver sin kanon; att
Luther alldeles icke gjorde sig skyldig till förmätenhet,
då han i evangelii namn ur sin kanon aflägsnade eller
åtminstone undansköt till andra rummet tre eller fyra af
de mottagna böckerna; och att den reformerta kyrkan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0358.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free