- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
426

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - TREDJE BOKEN. Andens religion - 3. Nya Testamentet är grundlag för andens religion - I. Det messianska löftets fullbordan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

136

åt alla kristna utan undantag. För den skull har det också
blifvit den oförytterliga borgen för evangeliums andlighet
och förtjänar det namn af grundlag för andens religion,
som vi gifvit detsamma. Det lönar mödan att till fullo
ådagalägga detta.

Apostlagärningarnas bok förtäljer det messianska löftets
första fullbordan. I andens utgjutelse öfver de i Jerusalem
församlade lärjungarnes första samfund såg Lukas och
framhåller de nya tidernas utmärkande kännetecken. Minnet
af denna händelse har i den något sena tradition, som
Apostlagärningarnas författare samlat, utan tvifvel
vanställts. I själfva verket är det ett groft misstag att ha
förvandlat den psykiska och mystiska företeelse, som fått
namn af glossolali (ett flöde af osammanhängande och
ofta obegripliga ord), hvilken Paulus så väl beskrifvit och
bedömt i sitt första bref till korintierna, till en föregifven
underbar gåfva att tala främmande nationers språk. Den
historiska verkligheten skiner också igenom legendens
töcken. Ensamt den omständigheten att Jerusalems
invånare, som bevittnade lärjungarnes utomordentliga
hänförelse, togo dem för berusade personer, visar, att
företeelsen var af samma slag som den, hvilken tjugu år senare
yppade sig i Korint, där »glossolalerna» betraktades som
galningar. Huru härmed än må förhålla sig, är meningen
i Lukas’ berättelse icke tvifvelaktig. Det är fullbordan af
ett messianskt under, inspirationens under, af hvilket den
första kristna församlingen i ett visst ögonblick helt och
hållet hänfördes.

Detta är också meningen med Petrus’ tal. Han börjar
med att tillbakavisa anklagelsen för rusighet med den
anmärkningen, att man ännu befann sig vid dagens första
timmar. Han hade emellertid lika gärna kunnat upptaga
anklagelsen i en gynnsam mening och betjäna sig af den
samma såsom en talande bild. Ja, dessa personer voro
druckna af hänförelse, af tro, af hopp, af glädje. Den
nya vinskördens ljufva must hade plötsligt stigit från

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0436.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free