- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
431

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - TREDJE BOKEN. Andens religion - 3. Nya Testamentet är grundlag för andens religion - II. Det paulinska begreppet om inspirationen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

141

skapar. Det är ett slags metamorfos och, om ordet til
1-låtes, ett slags transsubstantiation, som försiggår i den
mänskliga varelsen.13 Från att vara köttslig blir han
andlig. Det är »en ny människa», som uppstår ur den gamla
människan genom en skapelsehandling af Guds ande. Häraf
kommer sig de starka antiteserna i den paulinska etiken
för att uttrycka öfvergången från köttets till andens lif.
Paulus kallar de kristne πνευματικοί, egentligen de
»inspirerade». De röras och ledas af Guds ande. Guds
ande bor i dem på grund af den immanenta dygd, hvars
frukter utveckla sig lika organiskt som frukten af köttets
välde. De öfvernaturliga gåfvorna bli naturliga eller, på
denna höjd af mysticism, blir fastmer den af den skolastiska
rationalismen skapade antitesen utplånad och har ingen
mening längre.14

Denna andens väsentligen moraliska och pånyttfödande
verkan, låter förnimma sig på alla själens och kroppens
egenskaper, på intelligensen lika väl som på viljan. Den
öppnar förståndet lika väl som hjärtat; dess värme blir
också ljus. Anden uppenbarar för den pånyttfödda
troende saker, som den i köttet fångna människan aldrig
skulle ha förstått.15 Visst icke som skulle denna nya
kunskap vara underbart fullkomlig och fullständig från
första dagen. Aposteln säger, med afseende på densamma,
positivt motsatsen. Hans religiösa kunskap är alltid
partiell och framåtskridande.16 I denna andens upplysande
verksamhet finnes nämligen ingenting, som liknar den
skolastiska teopneustins underverk. Allt är organiskt,
förbundet och framför allt moraliskt. Ingenting finnes
gemensamt med de gamles spådomskonst. De stora tankarne
uppstå af tron såsom alla de andra dygderna, helgelsen,
missionsnitet, barmhärtigheten. Inspirationen ligger i trons
väsen. Alla kristna ha del i densamma; det är ett tecken,
hvarpå man igenkänner dem. Man är icke kristen detta
förutan. Den, som icke undfått Kristi ande tillhör honom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0441.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free