- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
451

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - TREDJE BOKEN. Andens religion - 4. Innehållet i Andens religion - II. Frälsningens evangelium

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

161

och genomtränga det historiska omhöljet kring hans tal för
att gripa den gemensamma tanke, som inspirerar dem,
den allmänna afsikt, som uppenbarar sig i dem. Aldrig
har en undervisning varit mera splittrad, och ändå har
ingen undervisning varit mera enhetlig eller mera beständig.
Frågan är blott att afgöra, om det är en undervisning i
ordets egentliga bemärkelse.

Jag har läst och omläst evangelierna. Icke en enda
gång, på intet ställe, lika litet enligt Johannis berättelse
som enligt den synoptiska traditionen, har jag funnit Jesus
på idéns eller den teoretiska undervisningens område;
han håller sig alltjämt till lifvets och den moraliska
verksamhetens ordning. Han har icke sökt titeln af filosof
eller af lärd doktor, utan af läkare.3 Jag kan icke säga
hvilken ny kunskap eller ny troslära han infört eller velat
införa i världen. De Guds rikes mystärer, som han
uppenbarar, tillhöra dem, som uppenbaras för de enfaldigas och
de ödmjukas hjärtan, icke för de intelligentas och de vises
ande. Hvad han medför och hvad han vill meddela, är ett
nytt lif. Hans verk är en terapeutik; det är hälsan, som
han vill återställa i hela den mänskliga varelsen.
Undervisa är för honom endast ett medel att bota. På detta sätt
karaktäriserar han själf sin uppgift i sitt svar till Johannes
Döparens utsände och i sin första predikan i Nazaret.
Människones son är kommen för att uppsöka det
förtappade, bota de sjuka, förkunna det glada budskapet för
de fattiga och gifva sitt lif till återlösen för dem, som äro
slafvar under det onda i alla dess former.4

Man vinner aldrig något på att diskutera idéer med
honom. Det länder alltid till missräkning, ty hvad han
erbjuder och hvad man begär af honom, äro icke saker
af samma slag. Platon frågar efter förhållandet mellan det
ideala och reala; Laplace vill veta ursprunget till kosmos;
kritiken spörjer, om de arbeten, som tillskrifvas Moses,
verkligen äro af honom; och Jesus svarar, som om han
icke hörde dem, med sin milda och mäktiga röst: »Saliga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0461.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free