- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
457

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - TREDJE BOKEN. Andens religion - 4. Innehållet i Andens religion - III. Frälsningens evangelium och Kristi person

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

457

doktrinen och nöja sig med att bejaka föruttillvaron af
Jesu person, men icke förty bortrycka de honom från
människosläktet, för hvilket han förblir radikalt främmande,
i det han inträdt i och går igenom detsamma endast genom
en godtycklig akt af hans egen vilja. De senare färga
med fromma utgjutelser rationalismen med ett mystiskt
moln, men i grunden förblir Jesus människa, och de kunna
icke mera förklara den roll, han tilldelar sig i sin predikan,
då han säger till sina lärjungar: »Kommen till mig, tron
på mig, bekännen mig inför människorna, älsken mig
mera än I älsken eder fader eller eder moder, följen mig,
o. s. v.» De förra såra historien; de senare såra
fromheten eller fastmer det kristna medvetandet i den
kännbaraste och djupaste punkten.

Den ortodoxa läran om Jesu Kristi gudom förvanskar
icke mindre den sanna karaktären hos frälsningens
evangelium än den rationalistiska läran och befinner sig icke
mindre utanför mästarens autentiska predikan. Hvarpå
fäster den i hans person i själfva verket den troendes
blickar och tillbedjan? Är det icke framför allt på hans
metafysiska värdighet (eviga föruttillvaro, faderns och sonens
homoousi o. s. v.) d. v. s. på ett element, som icke
innehåller något moraliskt eller religiöst och som gör, att vi
böra tillbedja Jesus på grund af hans högre natur och
hans transscendenta och gudomliga makt, till och med
oberoende af hvad han gjort för oss? Nå väl! Detta ligger
positivt utanför kristendomen och utanför frälsningens
evangelium. Jesus har af sina lärjungar aldrig fordrat en dylik
tillbedjan eller gjort anspråk på denna metafysiska
värdighet. I denna uppfattning är hvarje band slitet mellan
Jesu person och hans helt och hållet andliga och moraliska
evangelium, liksom mellan detta och det kristna
medvetandet. Märken dessutom väl den praktiska konsekvensen.
Treenighetsdogmens spetsfundiga metafysik ombildar sig
med nödvändighet i de enfaldigas fromhet till ett slags
mytologi och triteism, som urartar till idolatri. Häröfver

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0467.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free