- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
458

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - TREDJE BOKEN. Andens religion - 4. Innehållet i Andens religion - III. Frälsningens evangelium och Kristi person

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

458

får man icke förvåna sig. T treenighetsdogmen finnes en
rot till hedendom.

Till gengäld slutar rationalismen icke mindre
olycksdigert med att af evangelium göra en lag; den räddar
monoteismen, men Gud förblir alltid utom människan.
Från denna sida degraderas kristendomen och nedstiger
till rang af en judendom, som ryckts ur sin nationella ram.
Således en hednisk tendens hos de förra, en judaiserande
hos de senare, se där de båda motsatta frestelserna. Den
kristna tanken tyckes icke kunna undvika den ena utan
att falla för den andra.

Frälsningen ligger i andens religion; den låter oss
öfvervinna båda. Långt ifrån att motsäga och utesluta
den roll, Jesus gifvit sin person i sin predikan, erbjuder
oss andens religion den enda synpunkt, ur hvilken denna
roll kan förklaras och rättfärdigas.

Flera modärna teologer, som vilja till ett system
reducera frälsningens evangelium, hvars väsentliga element vi
ofvan meddelat, tala om Jesu »faderliga teism» och tro
sig på detta sätt lämpligen definiera den lära, man måste
tro för att vara kristen. De uppmärksamma icke, att, då
de på detta sätt förändra evangelium till en lära, lika
mycket om den är förträfflig eller icke, de förvanska dess
väsentliga karaktär och låta den öfvergå från lifvets till
tankens område, från hjärtats till förståndets sfär. Jesus
igenkänner icke mera sitt verk. Må den »faderliga teismen»,
såsom man säger, komma till den kristna teologins vrår
såsom det bästa teoretiska uttrycket för den af Jesu
verksamhet aflade läran, så medgifva vi, att man kan vidhålla
densamma i skolan och att vi skulle kunna diskutera
densamma, såsom vi diskutera hvarje annan tolkning. Hvad
den evangeliska historien emellertid förbjuder, är att
uppställa denna den faderliga teismens lära såsom förutsättning
för evangelium och föremål för Jesu predikning. Därmed
gör man honom nämligen till en skrifvare, som är mera
upplyst än de öfriga, det är allt; men Jesus har icke uttalat

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0468.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free