- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
495

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - TREDJE BOKEN. Andens religion - 5. Den vetenskapliga teologin, dess innehåll och metod - V. Teologins innehåll, funktion och metod

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

495

endast representera något sväfvande och ofattbart. Paulus
har med rätta sagt, att den psykiska eller köttsliga
människan icke förstår Guds andes ting. Förebråelsen för
mysticism kan härstädes icke aflägsnas. Teologin bör
beslutsamt antaga densamma, icke sätta sin ära i den, men
göra den till själfva grunden för sin tillvaro och sitt arbete.
Den kristna erfarenheten är så långt ifrån obestämd och
dunkel, att den för hvarje medvetande, som gjort denna
erfarenhet, är en moraliskt mycket klar och kraftigt utpräglad
sak, som hvarje samvete icke allenast finner i sig själft,
utan äfven i alla till samma lif väckta medvetanden, i alla,
stora och små, ryktbara eller obemärkta kristnas lif, i hela
kristenhetens alla åldrar och kollektiva själ. Denna
erfarenhet gjordes först i Jesu Kristi medvetande, hvarifrån den
fortplantat sig till alla hans dottersamveten genom den
dubbla känslan af deras andliga elände och deras försoning
med fadern genom tron på det glada budskapet om hans
oändliga kärlek. Det är detta Kristi alltigenom religiösa
och moraliska sonliga medvetande, som bildar och
bestämmer hvad det kristna språket kallar Kristi ande eller
Guds ande i mänsklighetens historia. Denna ande ålägger
ingen bestämd doktrinal formel; men den är ett religiöst
sinne, en förmåga, den kristna tron inneboende
urskiljningsförmåga, som tillåter henne att säkert uppskatta och döma,
i det förflutna och i det närvarande, allt, som till sitt väsen
är stadigvarande, och allt, som för densamma är
främmande eller underordnadt och tillfälligt. Utanför denna
inspiration kan teologin icke åstadkomma annat än ett
verk, lika fåfängt för religionens som för
religionsvetenskapens framsteg.

Vi beröra ännu en gång kristendomens substantiella
och lefvande innehåll. Där knyter sig det inre bandet
för alla de läror, som teologin bör utveckla. Det är
principen, som gör dess enhet och af densamma bildar en
organism, hvars stora linjer det omsider återstår oss att
utstaka.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0505.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free