- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
499

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - TREDJE BOKEN. Andens religion - 6. Den kristna lärans organisation - I. Den organiserande principens enhet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

499

icke husbonden, och icke tvekade att från tjänaren vädja
till husbonden på alla de ställen, där Skriften icke syntes
honom troget återgifva den senares ord och tanke?

Man håller med rätta på bibeln därför att den är ett
dyrbart försynens medel att för fromheten göra Kristi
person och verk i historien objektiva och underhålla dem. För
huru många själar har emellertid icke den tjänst, bibeln
gör oss, under den primitiva tiden uppfyllts af
missionärernas predikan och därefter af kyrkans fortsatta och
ständiga vittnesbörd! Huru många själar ha icke frälsats
af evangeliet utan Skriften! Enligt sitt begrepp kan ett
medel icke vara något absolut; det är ett förhållande
mellan en princip och dess praktiska verkan. Men hvarken
bibeln eller kyrkan äro principer eller första orsaker; ty
historien visar tvärtom, att de äro konsekvenser och
verkningar. Bibeln är kyrkans verk på samma gång som frukten
af evangeliums predikan. Långt ifrån således att kunna
gå i borgen för och garantera evangeliums sanning, hämta
bibeln och kyrkan just från evangelium sitt första ursprung
och sin verkliga värdighet.

Detta hvad fromheten beträffar. Hvad åter
lärobyggnaden angår, införes, genom att till dess grund lägga denna
principernas dualitet, en anledning till desorganisation och
osammanhang. Ställes dogmen om Skriftens auktoritet på
samma linje som frälsningens evangelium, intager den med
nödvändighet första rummet i teologin. Denna senare
inledes därpå — såsom man ser i alla den ortodoxa
dogmatikens afhandlingar — af ett bibliologiskt kapitel, i hvilket
den heliga skriftsamlingens auktoritet och ursprung måste
fastställas före hvarje förklaring af dess innehåll. A ena
sidan ålägger man den dogmatiska teologin att lösa frågor,
som endast bero af kritiken och historien; å andra sidan
återkommer man, sedan man på detta sätt behandlat bibeln
såsom allt det öfrigas dogmatiska grund, till kapitlet om
kyrkan såsom till ett nådemedel, hvilket erbjudes
fromheten. Byggnaden befinnes sålunda uppförd i den katolska

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0509.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free