- Project Runeberg -  Arkiv for/för nordisk filologi / Femte Bandet. Ny följd. Första Bandet. 1889 /
16

(1882) With: Gustav Storm, Axel Kock, Erik Brate, Sophus Bugge, Gustaf Cederschiöld, Hjalmar Falk, Finnur Jónsson, Kristian Kålund, Nils Linder, Adolf Noreen, Gustav Storm, Ludvig F. A. Wimmer, Theodor Wisén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 1 - Iduns Æbler (Sophus Bugge)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

16 Sophus Bugge.

S. 37-96 *). I Lecan-Bogen fra omtr. 1416 nævnes
kortelig den Böd, som blev lagt paa Tuirenns tre Sönner**).
De tre Brödre og Hövdingen, som de dræbte, nævnes i
Leinsterbogen, der er skreven för 1160***). Hisbernas
Æbler er et Motiv, som i nyere Tid er lagt ind i et
ældgammelt Sagn. Men ogsaa i irske Sagn, der sikkert gaa
tilbage til deri tidlige Middelalder, tales om vidunderlige
Frugter, særlig Æbler. I det underjordiske Slot ved Floden
Boinne er der tre Træer, i hvilke Frugterne hænge hele
Aaret igjennem; der dör aldrig nogen ****). Cormac mac Airt,
Overkonge over Irland, ser en Dag en ung Månd, der
holder i Haanden en Gren, hvorpaa ni Guldæbler hænge. Naar
Grenen rystes, saa Æblerne slaa mod hverandre, klinger der
Toner, som ingen kan höre uden straks at glemme al sin
Sorg og alle sine Onder. Denne Gren er vokset paa
Havgudens Manannan mae Lirs underfulde Ø f).

I den britanniske Middelalders Digtning har Æbler en
stor Betydning, og Æbletræer har der faaet en mystisk
Anvendelse. Men i Artur-Sagnet om Avallon eller Æbleöen
og i Digtet om Merddins Æbletræer med de sode Frugter,
der vogtes af Gloywedd (den straalende), Möen med de fagre
Lokker ff), er der ingen særlig Forbindelse med de
Forestillinger, som her omhandles. Det allegoriske Digt om
Æbletræerne, der er lagt Merddin i Munden, synes at være
fra 13:de Aarhundred; Æblehaven, der kun danner Digtets
Ramme, synes deri at være et mystisk Billede for Digterens
Fædreland Wales.

*) Til O’Currys udgave og Oversættelse i Atlantis IV, 157 ff. har jeg
ikke Adgang.

**) Joyce S. X f.

***) D’Arbois de Jubainville Le cycle mythologique irlandais S. 373.
****) D’Arbois S. 274 f.
f) D’Arbois S. 327 ff.

ff) Se San-Marte Die Sagen von Merlin S. 63-67. N. M. Petersen
siger, at vi i Digtet om Merddins Æblehave har den samme Mythe som
Iduns-Mythen. Men disse to Udviklingsformer er meget forskjellige.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 14:24:32 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/anf/1889/0020.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free