- Project Runeberg -  Arkiv for/för nordisk filologi / Femte Bandet. Ny följd. Första Bandet. 1889 /
17

(1882) With: Gustav Storm, Axel Kock, Erik Brate, Sophus Bugge, Gustaf Cederschiöld, Hjalmar Falk, Finnur Jónsson, Kristian Kålund, Nils Linder, Adolf Noreen, Gustav Storm, Ludvig F. A. Wimmer, Theodor Wisén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 1 - Iduns Æbler (Sophus Bugge)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Iduns Æbler. 17

De foryngende Æbler vil vi gjenfinde i Frankrig. I
den franske Roman Huon de Bordeaux, der er afsluttet
1454 og trykt för 1516.*), forekommer en Kilde, der har
den Egenskab, at Nydelsen af dens Yand og Badningen
deri gjör Döde levende og forynger Gamle. Ved Bredden
vokser et Træ, hvis Æbler har samme foryngende Kraft
som Kildens Yand **). I det ældre franske Digt om Huon
nævnes ogsaa den foryngende Kilde, og det siges, at den
udspringer i Paradiset ***), derimod nævnes her ikke
Æbletræet, hvis Æbler har en foryngende Kraft.

Alle de i det foregaaende meddelte fremmede Sagn om
Æbler er i den Form, hvori de fremtræde, yngre end
Sagnet om Iduns Æbler og kan derfor ikke være dettes Kilde.
Æblerne, som forynge eller vedligeholde Livet eller kalde
dette tilbage og som jævnlig forekomme sammen med
Kilden, der indeholder Livsens Yand, maa vistnok, som de
optræde i tydske, slaviske, litauiske, rumænske, græske
Eventyr samt i den franske Roman have udviklet sig af
en og samme Grundtradition, hvis Indflydelse ogsaa spores
i österländske romantiske Fortællinger ****).

Denne Grundtradition finder jeg i Bibelen. I förste
Mosebog 2: 9 fortælles, at Gud skabte Livsens Træ (d. e.
et Træ, hvis Frugt har den Egenskab, at den, som æder
den, lever) midt i Paradiset. I Johannes’s Aabenbaring 2: 7

*) Dunlop Geschichte des Prosaromans übersetzt von Liebrecht S. 123; F.
Wolf Denkschriften der Wiener Akad., 8:ter Bd., S. 198.

**) Æblerne i Huon har Val. Schmidt i en Anmærkning til "Die Märchen
des Straparola" (1817) S. 279 först sammenlignet med Iduns Æbler.

***) Huon de Bordeaux Chanson de geste publie’e par GuessardetGrandmaison
(Paris 1860) V. 5537-5545; Wolf anf. St. S. 227. Dette Digt, som er
forfattet 1180-1200, findes i et picardisk Haandskrift fra omkring Midten af 13:de
Aarhundred.

****) "Les Komans orientaux . . . supposent aussi dans le Paradis
ter-restre une fontaine et un arbre, qu’ils appellent de vie9 parce que, selon eux,
les eaux de l’une et les fruits de l’autre donnent rimmortalité". Le Grand
Fabliaux ou Contes du XII:e et du XIII:e siécle, I, Paris 1781, S. 252, hvor
der henvises til D’Herbelot Bibi. orient, p. 492 og 993.

2

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 14:24:32 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/anf/1889/0021.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free