- Project Runeberg -  Arkiv for/för nordisk filologi / Femte Bandet. Ny följd. Första Bandet. 1889 /
32

(1882) With: Gustav Storm, Axel Kock, Erik Brate, Sophus Bugge, Gustaf Cederschiöld, Hjalmar Falk, Finnur Jónsson, Kristian Kålund, Nils Linder, Adolf Noreen, Gustav Storm, Ludvig F. A. Wimmer, Theodor Wisén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Häfte 1 - Iduns Æbler (Sophus Bugge)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

32 Sophus Bugge.

efter Gudernes Tilje og Foranstaltning, som det ikke nyttede
at modsætte sig. Hvis hun bröd hellige Eder, vilde hun
blive rammet af Gudernes Vrede. Om Natten bortförte han
Helena med nogle Kvinder til sine Skibe.

Trojumanna saga, hvoraf den ældste Optegnelse fra
Begyndelsen af 14:de Aarhundred findes i Hauksbók (Cod. AM.
544, 4:to), er en islandsk Bearbeidelse af Dåres Phrygius,
hvori Stykker fra andre Kilder er indskudte. Naar Motivet
med Æblet i Sagaen er henfort til Alexander og Helena, har
dette vistnok sin Grund i en Idéassociation med Fortællingen
om, at Venus lod Alexander vinde Helena, fordi han havde
tildömt Kjærlighedens Gudinde det gyldne Æble. Det er dog
vistnok ikke den islandske Oversætter, som her har indfort
Motivet med Æblet, som kastes i den Elskedes Skjöd.
Islændingen har vistnok havt for sig en udvidet latinsk, snarest i
Britannien skreven Bearbeidelse af Dåres Phrygius, hvori det
her omtalte Motiv var indfort, snarest fra Ovids Heroide *).

Da Digtet Skirnismal (Skirnisfor) ellers er paavirket af
romersk Kultur, som den fremtraadte i Britannien, da det i dette
Digt forekommende Motiv, at der bydes Gerd gyldne Æbler for
at vinde hendes Elskov, paa Grund af sin egen Karakter maa
skyldes fremmed Indflydelse, og da Mythen om Iduns Æbler,
som jeg i det foregaaende tror at have vist, gjennem
Mellemled viser tilbage til græsk-romerske Forestillinger og Sagn,
saa tör vi formode det samme ved Motivet med Æblerne i
Skirnismal, eftersom vi nu har fundet samme Forestilling om
gyldne Æbler som Elskovstegn hos Græker og Romere. Da
vi har seet, at et af de Mellemled, der tilförte Nordboerne de
Elementer, hvoraf Idun-Mythen dannedes, var en irsk
Fortælling, saa vil vi finde det rimeligt, at ogsaa det i
Skirnismal forekommende Motiv med gyldne Æbler som Elskovs-

*) Ogsaa af andre Grunde maa man antage, at den islandske Affatter af
Trojumanna saga har havt for sig en udvidet Bearbeidelse af Dåres Phrygius;
se mine Studier over de nord. Gude- og Heltesagns Opr. S. 176 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:17:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/anf/1889/0036.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free