- Project Runeberg -  Arkiv for/för nordisk filologi / Sjätte Bandet. Ny följd. Andra Bandet. 1890 /
146

(1882) With: Gustav Storm, Axel Kock, Erik Brate, Sophus Bugge, Gustaf Cederschiöld, Hjalmar Falk, Finnur Jónsson, Kristian Kålund, Nils Linder, Adolf Noreen, Gustav Storm, Ludvig F. A. Wimmer, Theodor Wisén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Finnur Jónsson: Om skjaldepoesien og de ældste skjalde - - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

146 Finnur Jonsson.

sikkert stammer fra det 10. årh. Desuden nævnes en af
Halfdan deri gamles atten sönner Bragi (Sn.-E. I: 522, 528),
hvilket i hvert tilfælde viser, at man ikke havde synderlig
store betænkeligheder ved at kalde mænd således, og dette
navn (denne Kalfdans sön) er sikkert ikke opfundet i det
12. årh. Den indvending, at Bragi ikke kan være en norsk
digter fra det 9. årh. af den grund, at han bærer digtergudens
navn, er således uden al betydning *).

Skönt nu dette resultat kan siges at være sikkert, er
det dog ikke dermed afgjort, at de Bragi tillagte digte er
ægte, d. v. s. i virkeligheden digtede af ham. Dette har også
E. Jessen bemærket (1. e.), idet han tillige har udtalt en stærk
tvivl om, hvorvidt "Bragis vers" var gamle nok til at stamme
fra det 9. årh. S. Bugge har flere steder udtalt, at de vers,
som gar under Bragis navn, er uægte og at de stammer
fra det 10. årh. Hertil har andre, som f. ex. H. Schack (i
sin litteraturhistorie), sluttet sig. Bugge siger således i sine
Studier osv. s. 271-2: "Men alle de Yers, som tillægges
ham, synes efter hele sin Eiendommelighed i det tidligste at
være fra Midten af 10de Aarhundred, og de er snarere forfattede
paa Island end i Norge". Ja, Bugge gar endnu længere. Han
siger om Haustlöng af skjalden J>jod:olfr fra Hvin, at den "efter
hele sin sproglige, poetiske og mythiske Karakter ikke kan
være ældre end fra Tiden henimod Midten af det 10de Aarh."
(Arkiv osv. V, 2). Bugge anfører det, at J>orleifr spaki
omtales i digtet, som grund for dettes "Tilblivelse lidt før
Midten af 10de Aarh. i det tidligste" (sst. s. 3). Denne |>orleifr
er sikkert identisk med den af Ari frodi omtalte |>orleifr spaki
Hprdakarason, som Ulfljótr, |>orleifs søstersön (ifg.
Hauks-bók), rådspurte i årene 927-8 med hensyn til den første

*) E. Mogk har i den ovenfor citerede afhandling i "Beiträge"
omvendt villet vise, at guden Bragi netop stammer fra skjalden Bragi.
Når Mogk i denne afhandling vil, at Bragi er den første egentlige skjald,
og at han har opfundet det regelrette drottkvætt, savner denne antagelse
enhver grund i kilderne og er usandsynlig.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 14:24:34 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/anf/1890/0150.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free