- Project Runeberg -  Arkiv for/för nordisk filologi / Nionde Bandet. Ny följd. Femte Bandet. 1893 /
104

(1882) With: Gustav Storm, Axel Kock, Erik Brate, Sophus Bugge, Gustaf Cederschiöld, Hjalmar Falk, Finnur Jónsson, Kristian Kålund, Nils Linder, Adolf Noreen, Gustav Storm, Ludvig F. A. Wimmer, Theodor Wisén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Volundsagan (Henrik Schück)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

104 Schüek: Vplundsagan.

Wielandsage und die Wanderung der fränkischen Heldensage,
införd i trettiotredje årg. af Germania (1888). Då hans
afhandling bildar utgångspunkten för följande anmärkningar,
vill jag i korthet rekapitulera dess innehåll.,

I sammanhängande form finnes "V^lundsagan som bekant
behandlad endast på tvänne ställen, nämligen dels i
Yolundar-kvida i Codex Regius af den s. k. Sæmundareddan, dels i Saga
Didriks konungs af Bern, nedskrifven omkring 1250 i Bergen
på grundvalen af nedertyska köpmäns berättelser, hvilka
berättelser åter stödde sig på numera förlorade saksiska sånger.
Vplundarkvida återger således sagan i dess isländska form,
Didriks saga i dess nedertyska. Frågan om förhållandet
mellan sagans tyska och dess nordiska form har naturligen
varit mycket debatterad, men som det synes mig har Golther
på ett ganska öfvertygande sätt visat, att Didriks saga i det
hela representerar en ursprungligare**form. Tills vidare
behöfva vi dock ej fästa oss vid olikheterna mellan de båda
redaktionerna.

Som bekant är sagans innehåll i största allmänhet
följande. Den konstfärdige smeden V^lund fängslas af konung
Nidudr och tvingas att smida denne den ena dyrbarheten
efter den andra. För att hämnas dräper han först
konungens båda söner, våldtager sedermera hans dotter och gör sig
slutligen en flygdräkt, med hvilken han undkommer den
grymme konungen.

I dessa allmänna drag erbjuder sagan, som man lätt
finner, stora likheter med de antika berättelserna om
He-phaistos och Dædalus. Om den förre berättar en uråldrig
myt: "Athene kom en gång till Hephaistos för att hos honom
låta smida sig vapen. Denne, som då öfvergifvas af
Aphrodite, greps därvid af en häftig brånad efter Athene samt
sökte att våldtaga henne; hon flydde. När han - ehuru
med stor svårighet, ty han var krympling - hade upphunnit
henne, försökte han att famna henne, men såsom en kysk

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Sep 26 00:08:45 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/anf/1893/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free