- Project Runeberg -  Arkiv for/för nordisk filologi / Nionde Bandet. Ny följd. Femte Bandet. 1893 /
201

(1882) With: Gustav Storm, Axel Kock, Erik Brate, Sophus Bugge, Gustaf Cederschiöld, Hjalmar Falk, Finnur Jónsson, Kristian Kålund, Nils Linder, Adolf Noreen, Gustav Storm, Ludvig F. A. Wimmer, Theodor Wisén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Vore Forfædres Tro paa Sjælevandring og deres Opkaldelsessystem (Gustav Storm)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

G. Storm: Sjælevandring og Opkaldelsessystem. 201

eller Sjælevandring har altsaa været ham vei bekjendt som
^horende til Forfædrenes Tro.

Förend jeg gaar videre og söger at bestemme denne
Forestillings Udbredelse hos vore Forfædre, vil jeg pege paa
denne Tros Udbredelse andensteds. Troen paa Sjælevandring
hör aabenbart til de mest udbredte og almindelige
Forestillinger baade i lavtstaaende og mere udviklede Religioner.
Det er forlængst bekjendt, at Troen paa Sjælevandring
(Metempsychosis) spillede en stor Rolle i den ægyptiske
Religion, i de senere indiske Religioner (Brahmalæren, Manus
Lovbog og Buddhismen), at den trængte ind i græske
filosofiske Retninger som filosofisk Hypothese, at den lærtes af
Druiderne i Gallien, i den senere jödiske Religionsfilosofi
(Kabbala) og i flere kristlige Sekter (Manichæerne,
Nestoria-nerne i Asien), overalt eller ialfald hyppig i Forbindelse med
Troen paa Straf eller Belönning efter Döden (de gode
gjen-födes i ædle Mennesker, de onde straffes ved at gjenfödes i
Dyr) o. s. v. Men den nyere comparative
Religionsvidenskab har ogsaa oplyst om Forestillingens Udbredelse i lavere
Religionsformer, og dens Almindelighed her tyder paa, at
Forestillingen er udgaaet herfra og först ved senere
Udvikling har faaet den ethiske Betydning, som findes i de höiere
Religioner. Tylor i "Primitive Culture" (II, 4 ff.) giver en
Række illustrerende Exempler fra forskjellige Verdensdele
paa, hvorledes de Dödes Sjæle tænktes at gaa ind i
ny-födtes Legemer. Hos Algonkin-indianerstammer i
Nordamerika begravede man döde Börn nær Veiene, for at naar
Kvinder passerede forbi, de Dödes Sjæle kunde smutte ind
i Kvinderne og saaledes blive födte igjen. Hos Koluseherne
ser en frugtsommelig Kvinde i en Dröm en afdöd
Slægtning, hvis Sjæl gaar over i hendes nyfödte Barn (det samme
fortælles om Lapperne). I Gl. Calabar tror man, naar et
Barn dör og et nyt födes kort efter, at den afdöde er
kommen tilbage. Naar i Guinea et Barn ligner en afdöd Slægt-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Sep 26 00:08:45 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/anf/1893/0207.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free