- Project Runeberg -  Arkiv for/för nordisk filologi / Nionde Bandet. Ny följd. Femte Bandet. 1893 /
202

(1882) With: Gustav Storm, Axel Kock, Erik Brate, Sophus Bugge, Gustaf Cederschiöld, Hjalmar Falk, Finnur Jónsson, Kristian Kålund, Nils Linder, Adolf Noreen, Gustav Storm, Ludvig F. A. Wimmer, Theodor Wisén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Vore Forfædres Tro paa Sjælevandring og deres Opkaldelsessystem (Gustav Storm)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

202 Gr. Storm: Sjælevandring og Opkaldelsessystem.

ning, ansees det for givet, at den afdöde er kommen
tilbage. Hos Khonderne i Orissa (Forindien) foretager eftei*
et Barns Födsel Præsterne en Undersögelse paa Barnet for
efter Ligheden at domme om, hvem af dets Forfædre nu er
kommet tilbage, og Barnet faar da dennes Navn. Over-,
hovedet pleier hos mange Racer Overforelse af gamle
Familienavne til nyfödte at betegne den samme Tro. Bekjendt
er saaledes, at hos Maorierne (New Zealand) Præsten
opregnede for den nyfödte alle hans Forfædre, og naar Barnet
nyste eller skreg ved et Navns Nævnelse, saa ansaaes
Barnet for selv at have valgt dette Navn og derved have
betegnet sin Identitet med Navnets ældre Bærer.

Man vil strax blive opmærksom paa Slægtskabet i disse
Ideer med hvad jeg ovenfor nævnte om, hvorledes Helge
Hjorvardssön bliver gjenfödt i Helge Hundingsbane og denne
igjen i Helge Haddingjäskade. Det er her Navnets Identitet,
som har fremkaldt Troen paa Personernes Identitet, d. e.
Sjælens Flytning med Navnet. Digtenes Samler oplyser intet
om Personernes Slægtskab; men at han forudsætter dette
Slægtskab, tör man vistnok antage paa Grund af de Exempler,
vi kjende andenstedsfra. Saaledes lader Gautreks Saga
Sagnhelten Starkad den gamle i et Vers fortælle, at hans Samtid troede
om ham, at han var en "gjenfödt Jötun", nemlig hans Farfader
Starkad 1). Om Olaf den hellige troede man i hans Levetid,
at han var den gjenfödte Olaf Geirstadalf2). Dette Sagn er
mærkeligt som Parallel til Beretningen hos Koluscherne, thi
ogsaa her er det den afdöde, som gjennem en Dröm kræver at
blive opkaldt og overforer sin Sjæl paa sin yngre Slægtning.
Sagaen fortæller bagefter, hvorledes Olaf den hellige som
Kristen protesterede mod den Tro, at han var en gjenfödt
Olaf Geirstadalf, og betegnede den som hedensk Overtro 3).

*) Fornaldar sögur III, 36.

a) Den legendariske Olafssaga Cap. 1-6, Flatøbogen II S. 6-9.

3) Flatøbogen II, 135.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Sep 26 00:08:45 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/anf/1893/0208.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free