- Project Runeberg -  Arkiv for/för nordisk filologi / Nionde Bandet. Ny följd. Femte Bandet. 1893 /
217

(1882) With: Gustav Storm, Axel Kock, Erik Brate, Sophus Bugge, Gustaf Cederschiöld, Hjalmar Falk, Finnur Jónsson, Kristian Kålund, Nils Linder, Adolf Noreen, Gustav Storm, Ludvig F. A. Wimmer, Theodor Wisén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Vore Forfædres Tro paa Sjælevandring og deres Opkaldelsessystem (Gustav Storm)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

GK Storm: Sjælevandring og Opkaldelsessystem. 217

ialfald disse slaaes sammen. Nu fortælles desuden i Grunden
det samme om Gorm som om Gamle, nemlig at han faldt
i Kampen mod Kong Haakon, för Brödrene blev Konge; og
da Digterne (Eyvindr og Glumr) kun tåler om Gamles Död
(ikke om Guthorms), maa det vistnok være det rigtigste at
betragte dem som identiske, idet man neppe saa tidligt tör
tænke paa, at man har opkaldt Gorm den gamle i to - og
altsaa tænkt sig hans Sjæl overfort paa to - Dattersönner.

Jeg skal ikke give flere Exempler, skjönt man ogsaa
kunde dvæle ved Opkaldelsesskikkens senere Former, efter at
dens Betydning er glemt, men dog Skikken opretholdt, f. Ex.
- hvad der endnu er brugeligt, - at afdöde Brödre og Söstre
stadig opkaldes i senere födte. Troen paa Gjenfödelse har
vitterlig holdt sig længe i Norden. Ikke blot kjender vi den
fra den islandske Litteratur i 13de og 14de Aarhundrede,
men som Folketro har den holdt sig, omend afsvækket, ind
i nyere Tid. I Stroms Söndmörs Beskrivelse (I, 595)
omtales den Tro, at de döde Slægtninge "gaar efter Navn", d. e.
aabenbarer sig for den frugtsommelige Kvinde i Drömme, og
at naar Barnet blir födt, opkaldes det efter den, som har
vist sig i Drömmen. Den samme Folketro findes efter EU.
Sundt (Folkevennen VIII, 17) endnu paa Söndmöre og efter
O. Nicolaisen (Fra Nordlands Fortid I, 9) endnu i
Nordland. Overhovedet er Opkaldelse efter afdöde endnu
praktiseret i det vestlige og nordlige Norge, medens der paa
Östlandet (ialfald Oplandene) har udviklet sig nye Regler,
som vidner om Troens Ophor: först opkaldes Farfader, saa
Morfader, saa Farbroder og Morbroder o. s. v., uafhængigt
af om de er afdöde. Man har vistnok overalt i Norden
bestemte Regler for Opkaldelse, som burde eftersporges og
forfölges tilbage i Tiden.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Sep 26 00:08:45 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/anf/1893/0223.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free