- Project Runeberg -  Arkiv for/för nordisk filologi / Nionde Bandet. Ny följd. Femte Bandet. 1893 /
221

(1882) With: Gustav Storm, Axel Kock, Erik Brate, Sophus Bugge, Gustaf Cederschiöld, Hjalmar Falk, Finnur Jónsson, Kristian Kålund, Nils Linder, Adolf Noreen, Gustav Storm, Ludvig F. A. Wimmer, Theodor Wisén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Vore Forfædres Tro paa Sjælevandring og deres Opkaldelsessystem (Gustav Storm)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

G. Storm: Sjælevandring og Opkaldelsessystem. 221

ningens Nemesis, viser sig nu at være Digtning ikke blot
ved at blive modsagt allerede i de ældste historiske Kilder,
men ogsaa ved den genealogiske Oplysning, at Gunnhild var
Haralds Söster.

Efter disse Digressioner skal jeg vende tilbage til det
religionshistoriske Udgangspunkt. Jeg har vist, at Troen
paa Sjælevandring inden Slægten har havt et betydeligt
Raaderum hos vore Forfædre i hedensk Tid, at den gaar
langt tilbage i Tiden og at den synes at være indvandret
til Norden söndenfra, senest i 7de eller 8de Aarhundrede.
Det forekommer mig, at denne Tro ogsaa kan have havt
religiös Udvikling i Norden. Jeg skal her ikke komme ind
paa Spörgsmaalet om, hvorvidt den stemmer overens med
Troen paa, at Menneskene, navnlig Einherjerne, efter Döden
kom til Guderne eller til Valhall; derimod forekommer det
mig, at Troen paa Sjælevandring og Gjenfödelse efter
"Ragnarok" ligger til Grund for de mytiske Digte, Yöluspá og
Vafþrúdnismál. Jonathan Aars synes mig med Rette at
have paavist *), at Völuspå V. 40, 43 forudsætter, at onde
Mennesker straffes efter Döden, og hertil knytter jeg da
ogsaa Forudsætningen i Sig. III, 45, at Brynhild ikke
gjen-födes. Der lærtes altsaa, at de onde Mennesker ikke
gjen-födes, men lide Kvaler i Hel eller Nivlhel; de gode
derimod gjenfödes stadigt i Slægten. Nu vil Völuspå, at alt
ondt skal endelig gaa til Grunde i "Ragnarok", men
bagefter skal en ny Verden opstaa, nye Guder og nye
Mennesker. Af Guderne kommer Balder og Hödr tilbage fra Hel,
Höner fra Vanaheim, men iövrigt taler Digtet kun om
Gudernes Sönner, som altsaa tænkes at være de gjenfödte
Guder; de efter "Ragnarok" levende Mennesker, som kaldes
"gode Skarer", skal "i sine Levedage" nyde Glæde i Gimlé.

4) Tidskrift for Philologi og Pædagogik (1860) I S. 326.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Sep 26 00:08:45 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/anf/1893/0227.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free