- Project Runeberg -  Arkiv for/för nordisk filologi / Tionde Bandet. Ny följd. Sjätte Bandet. 1894 /
53

(1882) With: Gustav Storm, Axel Kock, Erik Brate, Sophus Bugge, Gustaf Cederschiöld, Hjalmar Falk, Finnur Jónsson, Kristian Kålund, Nils Linder, Adolf Noreen, Gustav Storm, Ludvig F. A. Wimmer, Theodor Wisén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Om Svipdagsmál (fortsättning och slut) (Hj. Falk)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Falk: Svipdagsmál. 53

Glasislundr (lunden med træet Glasir: si. Vergils steneg midt
i lunden) og Sváfnir er alle af mytisk oprindelse; Sváfnir
betyder sopitor (Eg.) og er et af Odens tilnavne; det er
saaledes ganske ensartet med navnet paa Menglods bedstefader
Svafrþorn. Til Helgesagnet henviser ogsaa navnet Hundingr
paa Hervprs fader i Hjálmters saga, medens heltens navn
Sigurdr i Himinbjargar saga henviser til det dermed
forbundne Sigurdsagn. Her maa paa en eller anden maade
være en sammenhæng. Dette bekræftes ogsaa af J>áttr Helga
|>órissunar (Flat. I, 339-62), hvor vi finder Helge-navnet i
forbindelse med Gudmunds datter, der optræder som
herskerinde over jomfruer: Helge, en ven af Olav Tryggvesön, kom
engang til Finmarken; her saa han en nat tolv kvinder paa
röde heste, hvis sadeltöi ’gloadi vid gull7; en af dem
ud-merkede sig fremfor de övrige, der tjente hende; hun kaldte
sig Ingibjörg dottir Gudmundar af Glæsisv9llum; med hende
indgik Helge en forbindelse; da han senere forlader hende,
blinder hun ham af skinsyge (si. Svipdagr blindi?). Hvordan
er nu denne kontamination af de tre sagnkredse om
Helge-Sigurd, om Gudmund og om Svipdag at forklare? Efter vor
mening af gamle ligheder, der tildels skyldes indvandring af
beslegtede sagn og i tidens löb er blevet stadig ögede ved
nye attraktioner. Navnlig er at merke, at forestillingen om
de to stridende brodre og Hadesfyrster er fælles for
nordboer og kelter.

Efter |>orsteins saga bæjarmagns (Fornm. 3, 171-98)
kommer þorsteinn, en af Olav Tryggvesons mænd, til
GoS-mundr á Glæsisvpllum, hvem han bistaar *) i hans kamp
mod hans onde broder Geirrødr 2), hvis rige er adskilt fra
hans ved en stor aa. Efterat have hjulpet Gudmund til at

*) Forestillingen om den hjælp, et menneske yder den ene af to
stridende jættefyrster, gjenfindes ogsaa i Menglod-episoden af f>attr Orms
Stórólfssonar (se ovenf.) samt i de nedenfor anförte kelt. sagn.

2) Til forestillingen om en Hadesfyrste snil. Helreginn i SE. II? 471
blandt jptna heiti.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:19:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/anf/1894/0057.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free